Alla inlägg under februari 2009

Av Lowa - 28 februari 2009 22:51

Barnen blev så glada idag när Frida äntligen kom hem. Hon har varit hos sin pappa i 3 veckor nu eftersom det är sportlov. Vi har nämligen det såå omtalade systemet vecka-vecka och frågar ni mig så kan jag säga .. det är helt värdelöst system. Frida däremot tycker att det är okej ännu.. eftersom det är rättvist för oss föräldrar.

Det är svårt att hålla koll på aktiviteter, läxor, prov, läkarbesök och barnen lär sig att spela ut föräldrarna om man inte har daglig kontakt. Ja, det tycker jag i allafall. Är man intresserad av att ha daglig kontakt med sin föredetta? Har barnet fått pengar av dig eller inte? Har barnet ätit hos dig eller inte? osv osv..

Allt detta går bra så länge .. du inte går i skolan, inte är förpubertalisk osv.. men sedan.. ja, jag tycker det är mycket komplicerat!


Det kommer en tid då polarna är trevligare än föräldrarna, då läxor är pest, maten oätlig, mammor tjatiga, pappor stenålders och killar det mest fantastiska. Den åldern går säkert om men det är lite svårt när barnen börjar bryta sig loss. Då är det också väldigt viktigt att man har stenkoll på sina älskade barn för att de inte skall hamna snett i livet. Det lilla sneda kan ju hända ändå men man kan ju hoppas på att ens kärlek får barnen på rätt spår i livet! Barnen är ju trots allt det vi föräldrar älskar mest i hela världen!

Av Lowa - 28 februari 2009 22:25

Stackars lilla Pärla.. hon har redan stått ut med en hel del hjärtlig men icke så varlig behandling. Det värsta är väl att med 3 äldre bröder och en syrra så lär hon den tuffa vägen få gå igenom livet. Lite syrligt i vissa fall, men ack va bra dessa småsyrror kan ha det. Det vet jag.. för jag är själv en småsyrra.


Jag har läst att första barnet i kullen oftast blir den som tar mest ansvar, och lätt får en chefsbefattning i vuxen ålder. Mellanbarnen blir medlare... och det kan jag skriva under i vår familj i allafall. Elias och Gustav medlar mycket mellan alla i familjen, medan de också kanske mest söker efter uppmärksamhet. Sedan minstingen ja... vana att få som dom vill men även vana att få lite motstånd. Så...tiden kan endast utvisa hur de här slutar..?

Av Lowa - 28 februari 2009 22:09

Ludwig och jag har idag varit på promenad för att lära oss var man får gå. Ja, vi har haft en mycket argvarlig pratstund om detta, eftersom Ludwig tycker att det är mycket trevligare att gå bland bilarna. Nå, vi får se om jag lyckades få denne 1,5 åring att förstå faran med bilar.. ja, speciellt när denna lilla gosses största intresse är biiiiiiilar, taktooojer och ioioio .. ja, polisbilar förståss.


Av Lowa - 28 februari 2009 13:50

Se på de här va.. här har han jobbat, grannen våran med att hugga ved och inte har han fortsatt hos oss. Vi som har en hel trave med ved som snart förmultnar. Ja, de går inte lika bra för mig att hugga veden i allafall men jag tycker grannen är snabb ... :)

Av Lowa - 28 februari 2009 11:01

Här är herremannen som var super sur på mig igår, dels för att han inte fick leva enbart på räkmackor och dels för att han fick hjälpa mig att titta till lilla lurjusen Ludwig. Jag hade nämligen magsjuka och alla de små var vilda om bara den medan man själv låg som en däckad sill i sängen.

Nu känns det i allafall bättre och Elias fick sin räkmacka i morse så nu är allt frid och fröjd.

Av Lowa - 26 februari 2009 16:55

Ta till vara på varje sekund som ni kan.. de är små så jätte kort tid. Jag var ca 23 år när jag fick min Frida, och kan helt klart se skillnaden på hur jag var som mamma till Frida när hon var liten mot hur jag är idag tilllilla Pärla. Åldern har ingen betydelse .. ? I mitt fall hade det nog det.. jag är inte så orolig vad andra skall tycka och tänka mera, allting behöver inte vara perfekt. Frida skulle inte få läsk, godis, kakor med mera... allt detta har dock falerat när det gäller resten av barnen. Det betyder inte att de snaskar godis varje dag, men tycker själv att jag är mera trygg i mig själv som förälder.

.. Någon expert ja de blir man aldrig.. alla barn är ju olika idivider som kräver vård på olika sätt.

Mys, mys och skaffa många barn... de är så härliga!

Av Lowa - 26 februari 2009 13:59

Usch, dags att börja fundera på Au pair som kan hjälpa till att ta hand om barnen i september när vi börjar jobba. Det behöver nog vara någon orgarniserad, kramgo, vänlig typ som kommer och hjälper oss med kiddsen. Vem känner sig manad att ta itu med detta projekt ... 5 barn... lilla Pärla 9 månader, Ludwig då 2 år, Gustav 5 år, Elias 8 år och Frida 12 ?

Det skall verkligen bli kul och se hur många som vågar nappa på denna utmaning?

Av Lowa - 26 februari 2009 13:36

I dagens Ålandstidning står det om en kvinna som undersökt flertalet skärgårdsbor om hur man skall vara lycklig. Det har då visat sig att skärgårdsborna inte har samma krav på att köpa saker, samt att de värnar mera om varandra än vad vi gör som bor i staden. Det här tror jag att är sant, du är inte lyckligare för att du har en massa saker, men .. jag tror inte heller på att man är lycklig utan pengar. Tyvärr! Det är inte sant.. det om någonting är en enorm stress för familjer som inte har pengar att betala räkningar, pengar till mat osv.. Men, tankesättet.. man klarar sig bra utan mycket saker.. och vi kan lika gärna använda begagnade grejer. :)

Tillbaka till skärgårdsborna.. jag tror att de även hittar på mera tillsammans. Här skall alla aktiviteterna vara organiserade av någon, på landet.. kanske de hastigt och lustigt ger sig ut med båten för att fiska, skjuta fåglar ( i smyg), går ut och går och så vidare.

Det är som jag sagt tidigare.. vi är på väg tillbaka några år i tiden. Bort från all stress, tillbaka till att ta hand om varandra!

Presentation

Omröstning

Vilket stjärntecken är du som läser denna blogg?
 Stenbock
 Vattuman
 Fisk
 Vädur
 Oxe
 Tvilling
 Kräfa
 Lejon
 Jungfru
 Vågen
 Skorpion
 Skytt

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16 17
18
19 20
21
22
23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästboken

Rosa Bandet

.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Skapa flashcards