Alla inlägg under december 2009

Av Lowa - 31 december 2009 14:18

  


Skynda er nu, till Kantarellen och handla lite raketer av Joho Pyro. Han är en klippa på raketer skall jag för er berätta. Skogstrollet log med hela tandraden framme när han varit på raketträff med Johan och här är resultatet. Härligt! Barnen ser fram emot kvällens aktivitet med raketer, men det gör nog Skogstrollet med... han verkar blivit ett barn på nytt med alla de raketer.


Vill ni veta mer om raketer hittar ni dem på www.johopyro.nu . Där ser ni vilken raketstjärna vi har på kobben . Vi var in och tittade på hemsidan innan vi skulle inhandla. Däremot saknade jag lite en produktlista, bilder och info om de olika raketerna. Kanske ett tips, men det kan ju förståss hända att man inte får ha detta skrivet. Vad vet jag med alla de bestämmelser som finns när vi snackar raketer.


    


Barnen myser och undrar hur de skall få denna dag att gå fortare frammåt... men vi passar i allafall på att önska er alla ett riktigt Gott & Mysigt Nytt År.

Av Lowa - 31 december 2009 00:16

Just det, ni behöver inga lotta ... vinsten kommer att dimpa ner på mitt konto... barra 3,3 miljoner euro i potten denna gång. Fint, fint !

Av Lowa - 31 december 2009 00:09

Märkligt, hur kan man som 2 åring vara så intresserad av en gitarr. Världens oväsen för denna och vi är glada att vi fortfarande har hörseln kvar. Storflingan gav denna i julklapp åt Medlaren, gullunge där...


  


Sen har det tagits kort... Medlaren har varit modell......


Storflingan bara äääälskar brollans ögon.     


.... men han tröttnade hastigt på fotandet.. han höll ju på och bli blind juuu!

    

Av Lowa - 29 december 2009 21:33

Frysen fullproppad med mat, svärmor och svärfar undrade snällt om jag var på väg att öppna en matvarubutik i Mariehamn så mycket mat jag hade handlat. Kan ni förstå, denna Trollmor fick fara ensam till Sverige och dessutom tog det hela dagen. ... strosade i butiker, mathandlade förståss, och sist men inte minst satt och lipade på färjan, på Mc Donnalds och i bilkön på väg ombord på färjan.


Ja, folk trodde nog att jag är lite galen.. och de har rätt. Jag är fullständigt tokig. Läste nämligen boken. Världens bästa bok för mammor med tonårsbarn.. ... ljuvligt skriven skall jag berätta och helt enkelt så bara träffande och härlig.


Vem har inte varit med om senariet:


Morgon


Mamma : Godmorgon älskling

Tonåringen: Hö *grymt*

Mamma : Vad händer i dag då ?

Tonåringen :Inget


.... mer svar får man inte denna morgon heller...


Eftermiddag


Mamma: Hej, hur har det varit i skolan?

Tonåringen: Bra

Mamma: Jaha, hände det något speciellt då?

Tonåringen: Nej

Mamma: Har du någon läxa då?

Tonåringen: Nej

Mamma: ..men något måste ni väl ha..

Tonåringen: .. Äsch, låt mig va nu för faaan. Du nojsar ju så!


Alla har vi dessutom kört med meningen alla andra fååår ju. Den där historien kan vi alla.. men det som boken mest av allt säger är ju förståss gränssättning är enormt viktigt men kanske inte alltid det... vi som föräldrar måste också våga släppa lite anvar till barnen. Klarar inte barnen detta, skall naturligtvis förmånen dras in hastigt genom en vrålbroms.


Det är ju så lätt att glömma hur man var själv när man var tonåring. Jag känner faktiskt igen mig lite granna i Storflingans fasoner och idér.


Visst hör jag rätt ofta att jag förstör Storflingans liv. Dels för att man inte får ränna ute hela kvällarna, och dels för att man nojsar, är född före stenåldern osv. . . men vet ni, mest är det faktiskt skojigt att ha en tonåring hemma också. Jag tänker ta tillvara på varje tips denna kloka flicka tänker ge mig. Då kommer jag att hålla mig evigt ung, lära mig allt om musik, massor om barnuppfostran (hon tycker jag är kass ibland på de nämligen),  se det possitivt och faktiskt inse att det är någonting vi fortfarande skall lära oss i livet, argumentationsteknik antagligen, dessutom så slipper man traggla med 40 års krisen osv.. (hoppas ju i allafall) . Ni får väl snart se Trollmamman i svartfärgat stripigt hår, tatueringar och piercingar överallt.


Nya uttryck som: det äger, det suger, orka och chilla finns nu även med i min stenåldersvärld. Skall testa det på 80 åriga biblotikarietanten som bor i huset bredvid. Lovar, det där kan hon redan. Det är nämligen en ärtig dam det.


Hoppas man får uppleva den tiden också .. ja, som Katerina skriver i boken om en dam som sade att de här med föräldrarskap, det blir bara värre och värre... när barnen sedan är vuxna, och får egna barn, gifter sig och skiljer sig, har ekonomiska problem och gud vet vad för psykiska åkommor.. då om någonsinn oroar man sig för hur allt skall gå. Ja, en gång mamma... alltid mamma, eller hur?


Nåja, älskade barn... varje ålder har sin charm. Babyflingans utveckling fasinerar mig likaså alla våra barns olika faser. Vildens 2 åriga förmåga att redan skylla på Lillflingan för de hyss han själv gjort. Medlarens 5 årings funderingar och ifrågasättande, Tjejtjusarens nej ålder och Storflingans argumentationsteknik är fenomenal.


Annars händer det väl inget speciellt. Farmor och farfar är här. Ingen volt har farfar dragit ännu. Kaninen har fått buren städad, kaningodis fixat och behöver ringa till syskonbarnen så att vi får lite mera hö och halm. Ja, hur kunde jag glömma det viktigaste av allt...


Medlaren slog ett hål i huvudet idag. Tjejtjusaren kom springandes hem och skrek i högan sky att jag måste komma hastigt, Hubbe Hubertus tog hand om den skadade. Själv var jag i duschen men det gjorde inget... naken kunde man väl springa till grannen. Hejda er nu!


Självklart var jag påklädd. Tror granngänget skulle ha tappat hakan ordentligt när fläskotanten andfådd stövlat in spritt språngande näck (nakupelle) .. jo, de hade nog allt varit en syn för gudarna, men inte för dem (grannarna alltså).. de slapp eländet.


Medlaren var väl omhändertagen av Hubbe, Lena och Monica hade saxen åkt fram. Hårtussad hade tagits bort lite här och var, men det var ingen fara.. tack och lov... hålet var inget vidare stort... däremot trodde man det när Medlarens höga stämma hördes. Lite mammamys och allt var över på nolltime och leken fortsattes hos grannin tills det var dags för sällskapsbus på hemmaplan.



Av Lowa - 27 december 2009 21:05

Smula, smula, smula... hitta en liten smula här hos oss och du har lyckats. Jag har nästan rensat stället från smulor liggandes på alla fyra. Lillflingan eller vilden hade lyckats gömma en halväten mandarin under det stora gamla skåpet från 1800 talet. Vackert! Nix, men vad gör man.. saknar barnflickan.


I morgon kommer svärmor och svärfar tillsammans med Elias. Får se om jag träffar dem på färjan, skall nämligen och storhandla igen till grannlandet. Ho,ho vad jobbigt. Trötter, uppsvullen och jävlig skall jag sitta på den där båten för att försvinna in i bokens värld. Jag låter nästan lite nere, eller hur? Skärpning! Dags att rycka upp sig, tugga lite vitaminer och skaffa sig lite energi.


Storflingan har idag kompis över natten. Det är så roligt att de hittat varandra för de har väldigt skojigt ihop.


Näää, nu blir det bingen....... förresten, glömde visa er.. vilden har förflyttats från våran säng. Till en egen säng. . . få se om vi får sova lite bättre om nätterna nu när man inte har någon som pillar på fettet, slänger foten i ansiktet (man kan ju alltid hoppas att Skogstrollet håller sina fötter ifrån mitt ansikte i allafall :)  ), och en annan liten flinga som gör allt för att hitta mammas tissar.

Tur att man är ledig denna vecka, så att jag kan gå tillbaka till jobbet... full av energi och lust att lösa flygvärldens funderingar.

Av Lowa - 26 december 2009 19:27

Trött, trött, trött.. tröttare än trött och skulle vilja vara ifred. Ligga och läsa, sova, äta när jag vill, bara vara, bara slöa.


Igår gjorde vi pulkbacken igen. Theo, Sara, Lelle och Tici var med.


  

Annette var också med, och bakom henne ser ni mannen i full galopp att slira in i stora snövallen med sonen. Annette ser till att församlingens samtliga barn inte blir utan mat :).

  

Ludwig har fullt upp med att ta sig upp för backarna och snälla Sara hjälper till att åka ner för de branta backarna.


  

och hänga lite i träden, det gör susen det!

  

... och Gustav är inte rädd för de höga hoppen och den fartfyllda rattkälksåken... bara Trollmor som blundar och hoppas på att det skall lyckas även denna gång.... Ja, ni vet hur de är det där... kvinna som man är ser man ju alla faror före de händer... konstigt?!

Av Lowa - 24 december 2009 22:25

God Jul  

Mysig jul, ja det har vi haft här i trollstugan. Tomten har dessutom skött sig exemplariskt skall jag berätta. Det har varit så mysigt, lugnt och skönt med god julmiddag. Mommi och lilla hunden Jandra var självklart här. Jandra hade också en liten tomteluva på sig. Guuulligt som bara den, även fast tomteluvan hastigt avlägsnades.


Barnen var jätte gulliga och nöjda med kvällen. ... Skogstrollet fick sig en perfekt mugg till sitt morgonkaffe. En mugg som han kan släpa med sig lite överallt. Själv skulle jag vilja ha en mugg i porslin med lock som jag kan lalla runt med här hemma. En så kallad bloggmugg :) .


Däremot fick jag av min Storflinga ett pärlhalsband (gulle, gullevännen.. hon tyckte att pärlor var så jag) och en fantastisk fönsterskrapa till bilen. Hon förvånar mig verkligen med hennes förmåga att se ut vad vi alla skulle gilla. Kul, för jag är barnsligt förtjust i paket och barnens lite halvdarria förtjusning när tomten kommer.


Tomten var sååå snäll och gav mig en superbok också...

  

sååå.. nu skall Katerina Janouch lära mig allt om tonåringar och jag håller på och stäck läser. Den verkar bra! Ruskigt träffande så den här tycker jag att alla skall läsa. Man förstår varför man är stenålders när man kallar grejer : fränt! Ja, alldagliga saker när barnen svär, kastar dörrar, väljer kompisarna framför mamma osv. . Det är härligt att argumentera med tonåringar, dock inte alltid som tålamodet räcker till när det gäller sängtider, utetider osv. Bara att gilla läget och lita på att barnen kan ta ansvar för att göra sitt liv till en riktigt bra upplevelse. Att våga vara vuxen och sätta gränser men ingen tyrann heller. Ho,ho en evig balansgång alltså.  


Ludde fick en superrolig bokserie om Blixten i Bilar Bilar. Poppis kan jag berätta... som en väska och släpa med.

  


Storflingan fotade friskt halva kvällen tills hon for till sin pappa. Hon fick faktiskt också en bok skriven av Mia Törnblom och heter Du Äger! 


Fottisfantasten firar i Skåne men tomten hittade nog hit ändå med lite paket. Han får dem när han kommer hem igen.


Lillflingan har fått en superfin dockvagn av sina gudföräldrar och ett litet kök av tomten. Ja, men lovar ni skulle svimma om ni såg detta kök.. för det gjorde jag... helt otroligt vilka finesser det fanns där då. Värre än våran egen riktiga spis. Här kokar hon nu mat, och steker kyckling.


Vårt envisa lilla vildtroll, han fick en bilmatta och lite bilar och var överlycklig.


Vi har nästan hela kvällen spelat detta spel med medlaren. Helt fantastiskt spel och lärande framför allt.



Tydligen finns det ett annat spel i samma serie som också fått bra recentioner. Tror bestämt att detta kanske blir en födelsedagspresent. Små kloka barn på piratäventyr...



Jag gillar att spela sällskapsspel med barnen. Tycker att det är ett roligt sätt att umgås tillsammans istället för att sitta slickad framför dumburken eller fastklistrad framför dataskärmen.


Det här spelet föräldrarfritt verkar farligt   (he,he) .. men skojigt..

Detta kanske till de större barnen, verkar sanslöst roligt.


Annars om ni vill ha tips på finfina spel till vuxna så finns det endast 2 st riktigt roliga spel som jag gillar.  Det ena är Blokus där du skall vara riktigt strategisk och spela upp till 4 st , eller ett party party spel som heter Absolut överrens. 10 points definitivt. Vi har haft roligt så in i de vassen med dessa spel.


Nej nu är det dags att slurpa upp sitt lilla glas vin och försöka varva ner småtrollen till sängen. De tycker att det är så roligt nu med alla paket att man vill vara en liten mespropp och ha en lite längre "uppesittarkväll". Hoppas dock att de flesta barn har fått ha en lugn och mysig jul. Det är alla barn värda och vi vuxna med förståss.



Av Lowa - 24 december 2009 01:25

Har inte tid att vara långrandig, klockan är redan halv 3 på natten och jag panikpaketerar julklappar. Ingen nyhet för er som känner mig, och märkligt nog vill aldrig ungarna somna när man är stressad. Nä, då minsann skall man tjattra. Nåja, som sagt... bilder kommer i morgon. Panikstädningen är dock ogjord. Däremot har jag rensat bort söndriga leksaker.. för det kommer väl något annat i morgon antar jag.



Presentation

Omröstning

Vilket stjärntecken är du som läser denna blogg?
 Stenbock
 Vattuman
 Fisk
 Vädur
 Oxe
 Tvilling
 Kräfa
 Lejon
 Jungfru
 Vågen
 Skorpion
 Skytt

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästboken

Rosa Bandet

.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards