Alla inlägg under februari 2011

Av Lowa - 21 februari 2011 10:07


Kalle är den typen du älskar att hata. Han är alltid på gott humör och
har alltid något positivt att säga. När någon frågade honom hur han
mådde svarade han: 'Om jag mådde bättre hade jag varit tvillingar'.
Han var en naturlig inspiratör. Om en av de anställda hade en dålig
dag var Kalle där och talade om för de anställde hur man kunde se
positivt på situationen.

Jag blev nyfiken av att se detta, så en dag gick jag bort till Kalle och
frågade honom: 'Hur lyckas du?’ Kalle svarade: 'Varje morgon vaknar
jag och säger till mig själv: Du har två val idag. Du kan välja att
vara på gott humör eller du kan välja att vara på dåligt humör. Jag
väljer att vara på gott humör.’ Varje gång det sker något dåligt, kan
jag välja att vara ett offer eller dra lärdom av det. Jag väljer att
dra lärdom av det.

Varje gång någon kommer och klagar hos mig, kan jag välja att
acceptera deras klagan eller jag kan välja att peka på de positiva
sidorna i livet.
Jag väljer de positiva sidorna i livet. 'Säkert, men det är inte fullt
så enkelt', protesterade jag. 'Det är det', svarade Kalle. Livet
handlar om val.
När du tar bort allt runt omkring är varje situation ett val. Du
väljer hur du vill reagera på situationen. Du väljer hur folk skall
påverka ditt humör.
Det är du som väljer om du vill vara på bra eller dåligt humör. Till
syvende och sist är det ditt val hur du lever ditt liv.

Jag funderade över vad Kalle hade sagt. Strax därefter lämnade jag
företaget för att starta eget. Vi tappade kontakten, men jag tänkte
ofta på honom när jag gjorde ett val i förhållande till livet,
istället för att bara reagera på det.

Många år senare hörde jag att Kalle var inblandad i en allvarlig
olycka med ett fall på 20 meter från en radiomast. Efter 18 timmars
operation och flera veckor på intensiven, blev Kalle utskriven från
sjukhuset med skenor längs ryggen. Jag träffade Kalle ca sex veckor
efter olyckan.
Då jag frågade honom hur han mådde, svarade han: 'Om jag mådde bättre
skulle jag ha varit tvillingar. Vill du se ärren?'
Jag avböjde erbjudandet om att se ärren, men frågade honom om vad som
försiggick i huvudet på honom under olyckan. 'Det första jag tänkte på
var på min ännu ofödda dotter', svarade Kalle. 'Så medan jag låg på
marken mindes jag att jag hade två val. Jag kunde välja att leva eller
jag kunde välja att dö. Jag valde att leva'.
'Var du inte rädd? Blev du inte medvetslös?' frågade jag

Kalle fortsatte: 'Ambulanspersonalen var fantastisk. De sa hela tiden
att allt kommer att gå bra. Men då de rullade in mig på
akutmottagningen och jag såg uttrycken i läkarnas och
sjuksköterskornas ansikten, blev jag vettskrämd. I deras ögon stod
skrivet: 'Han är döende'. Jag visste att jag måste göra något. Vad
gjorde du då?', frågade jag. Nå, det var en sjuksköterska som skrek
frågor till mig', sa Kalle. Hon frågade om jag var allergisk mot
något. Ja', svarade jag. Läkarna och sjuksköterskorna stannade
upp medan de väntade på mitt svar.

Jag tog ett djupt andetag och ropade: 'Tyngdkraften'. Genom deras
skratt sa jag till dem: 'Jag väljer att leva. Operera mig som om jag
var levande, inte död'. Kalle överlevde tack vare läkarens
skicklighet, men också på grund av sin fantastiska inställning. Jag
lärde av honom att varje dag kan vi välja att leva fullt ut.

Inställningen är, trots allt, allt.

Gör er därför inga bekymmer för morgondagen. Den får själv bära sina
bekymmer. Var dag har nog av sin egen plåga'.
Matteus 6:34 Egentligen är dagen idag den morgondag som du bekymrade
dig för igår.

Nu har du två valmöjligheter:
1. Radera detta
2. Vidarebefordra det till människor som du bryr dig om.
Jag hoppas att du väljer alternativ 2. Det gjorde jag.

Subject: När det känns för j-ligt, tänk så här.....
Jag är tacksam...... för tonåringen som gnäller för att han
måste diska för då är han hemma och inte ute på gatorna.
....för skatterna jag betalar för det betyder att jag har ett jobb.
... för att jag måste städa efter en fest för det betyder att jag har vänner.
....för att kläderna är lite trånga för det betyder att jag har mat på bordet.
... för att gräsmattan behöver klippas , fönster tvättas och
hängrännor som måste
rensas, jag har ett eget hem
....för skuggan som bevakar mitt arbete, det betyder att jag är ute i solen.
... för alla klagomål på politiker för det betyder att vi har fri yttranderätt
... för att parkeringsplatsen är längst bort för det betyder att jag
har råd att ha bil.
... för min höga elräkning, den betyder att jag har det varmt.
... för kvinnan i bänken bakom mig i kyrkan som sjunger falskt för det
betyder att
jag kan höra.
... för tvätthögen på bordet för det betyder att jag har kläder att ta på mig
... för trötthet och värkande muskler i slutet av dagen - jag har
kunnat arbeta hårt.
... för väckarklockan som ringer på morgonen, jag lever.
... och sist men inte minst för att jag får många mail, för det
betyder att någon tänker på mig.

Av Lowa - 14 februari 2011 20:34

Jag har klarat den här vintern. Nästan. En sjuk man i 6 veckor är ingenting att leka med, ett stycke troll med vattkoppor i miljarder är lite bättre, minusgrader på 22,5 är helvetiskt kallt och all evinnerlig snö är ett utomordentligt äventyr. Men måste se ut som en riktig stackare för min värld är full av godhjärtade människor. Åland, eller världen vad vet jag?


I butiken hjälper mig folk att packa mina varor i påsar, nästa okända människa hjälper mig att bära ut matvarorna till bilen, barnen hjälper mig bära in kassarna och gubben hjälper mig äta upp varorna. Jag har det för bra.


När värsta snöoväder yrt fast min infart till huset och gubben ligger däckad, hjälper min föredetta gymnastiklärare mig att skotta eländet. Barnen, eller ja.. grabbarna får också dra på sig ett par kalsonger i raketfart för att hjälpa denna snöskottarmora. Granntanten på 90 år skakar på huvudet och skickar ut sin hjälpsamma son för att skotta snö på vår uppfart och sanda eländet när bilen åker kana på vår härliga backe.


Världen är alltså full av hjälpsamma människor. Tänk att man förundras över att folk är hjälpsamma. Konstigt, eller hur?

Av Lowa - 14 februari 2011 20:03

      

Den här grabben vill bara lyssna på hårdrock, klippa bort allt hår och leva på bananyoughurt. Hur skall detta sluta?

Av Lowa - 14 februari 2011 19:53

Barn är väl för härliga... På kort tid har det ringt en hel del barn hit. En del tycker att det tar för lång tid för barnen att dyka upp hemma så de ringer en så där 20 ggr per dag för att fråga om barnen kommit hem från dagis. Jag bryr mig faktiskt inte, det är väl rätt rart att man vill leka. Nåja, men en dag ringde en liten herremann och sade:


- Du, aaatt Lotta... du, förlåt att jag ringt dig 20 ggr per dag.


Det var väl en go liten herreman.   


... och idag ringde en annan härlig gosse...


- Hej, du Lotta .. har ni kalas idag. (gustav fyller nämligen år)

- Nej, vi har inget kalas idag, men vi skall ju självklart ha barnklas

- Jaha, men, hörrö... tänker du bjuda via posten eller via internet frågar den 6 åriga herremannen.

- Nja, det vet jag inte ännu svarar jag fundersamt.

- Jaha, men när tänker du ha barnklaset undrar den 6 åringe kompisen

- det vet jag inte ännu.. vi funderar på bowlingkalas och då blir du självklart bjuden.

- Okej, ja men hej då svarar grabben


Gulle vännen ville inte missa kalaset.   

Av Lowa - 14 februari 2011 19:27

Jaha, nu drar livet vidare till nästa utmaning. Kurs i ayurveda, indisk medicinsk visdom. Det skall bli jätte spännande med en helg i stockholm och få lära sig något nytt. Här kan ni läsa mera om härligheten om det intresserar även er.


Fick även en bok av min mamma idag om detta:


Handbok i Ayurveda : indisk medicinsk visdom

Av Lowa - 14 februari 2011 19:16

Idag fyller vårt lilla hjärtetroll 7 år. Helt otroligt vad tiden går.

  

... 7 åringarna pendlar ju en hel del och frågor om livet poppar opp med jämna mellanrum. Den senaste och ljuvligaste frågan var:


- Mamma, varför blir vissa ledsna när killen gör slut. De skall ju vara glada, de har ju just blivit av med dom.

Av Lowa - 14 februari 2011 19:09

Tobias en ung kille från Åland pendlar mellan skolan i Helsingfors och mamma/pappa på Åland. Här har han skrivit ihop en sång och spelat in en video. Duktiga killar :)


Presentation

Omröstning

Vilket stjärntecken är du som läser denna blogg?
 Stenbock
 Vattuman
 Fisk
 Vädur
 Oxe
 Tvilling
 Kräfa
 Lejon
 Jungfru
 Vågen
 Skorpion
 Skytt

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästboken

Rosa Bandet

.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Skapa flashcards