Alla inlägg den 26 maj 2010

Av Lowa - 26 maj 2010 09:39

Jag är spruträdd. Föder barn utan bedövning för att slippa sprutor och nu skall jag tvinga mina stackars små troll att lida i sprutornas värld. Varför? Spartider, kallas eländet. Säkert du kommer ihåg att släpa väskan med olika medikament om barnen skadats på något sätt. Jag är överlycklig om jag tar mig fram till akutavdelningen utan att personalen får för sig att jag själv är skadad. Ja, ja halvhysterisk.. jag bjuder på det. . . men lite bedövningssalva kanske vi sparar in på kostnaderna. Speciellt eftersom lekterapin behöver anställa några personer till för behandla hysteriska småtroll som pinats med förfärliga sprutor. (okej, lättar säkert på trycket, misstänker att Rädda barnen står för denna fantastiska tjänst)


Så kommer vi till nästa sparåtgärd. Vill inte tro det är sant. Funderingar om att lägga ner bb-avdelningen eftersom det inte föds tillräckligt med barn på Åland. Har vi ålänningar för mycket att göra, eftersom inte barn produceras i takt med ÅHS ledningens önskan? Har gänget missat att vi:


1. Bor på en ö.

2. Är väderberoende (helikoptern kan inte alltid landa/hämta människor från ön)

3. ..kvinnor kan kläcka ut barn på 3 timmar, bevis finns.


Funderingar att spara in på att stänga barnavdelningen då. Beläggningen är för liten. Kära läkare, lägg in varje barn som visar sin nos vid era väggar. Kan man i såfall slå ihop bb och barnavdelningen? Arbetar du på sjukhuset så tycker du förmodligen att jag är en besserwisse. Typ. Alla barn mår självklart bäst att vårdas hemma, men det betyder inte att personalen virkar hela dagarna. Det finns en hel hög med polikliniska arbetsuppgifter som inte syns i statistiken.


För att vårda ett barn behövs en magisk intuitionsförmåga samt blodprover utan smärtplåster förståss. Minns även när Lillflingan föddes med ett litet pytte hjärtfel och bevakning endast på henne krävdes ett stycke härlig sjuksköterska. Detta dygnet runt.


Nää, jag gillar inte de här märkliga sparåtgärderna även fast jag förstår att vi behöver spara. Går det att centralisera någonting är väl frågan eftersom ingen vill spara in på vården på sina barn samt oron för en nybliven mamma.   

Av Lowa - 26 maj 2010 07:08

Vi har totalkaos i kojan. Barnflickan från Estland har farit hem efter att ha fått tragiska besked. Vår förra barnflicka Aino har varit gullig och tagit en raket båt från Åbo för att hjälpa till på sin enda semestervecka. Sedan kommer svärmor för att ta hand om våra småtroll.


Ikväll skall Fottisfantasten iväg på äventyr med båt. De har klassträff  från skolan och skall besöka Kobba klintar. Hoppas vädret håller i sig. Med sig får herremannen sin far. Här hemma och uggla blir inte Trollmamman i allafalll. Nix, hon den tanten skall lära sig och städa med Enjos kvalitetsprodukter. De är faktiskt bra, förväntar mig bara att min manliga kollega på jobbet har bakat nu så att vi tjejer får något mumsigt att smaska på. *slörp*


Vilden ja, han kan numera inte kallas för vilden. Bustrollet är väl ett härligare namn och passar denna långhåriga kille. Tror att det börjar bli dags för en klippning. Frågan är bara hur vi skall lyckas övertala herremannen till detta. Bustrollet väntar med spänning på att fammo skall komma och förväntar sig att hon skall komma med paket. Baja ett paket sa han. :)


Lillflingan har fullt upp. Älskar att vara ute och härja. Har en enorm utstrålning, som sin gudmor och mamma :) förståss. Ja och så håller hon mamma sysselsatt med att kontrollera morsans löpartalanger. Jag tänkte om ni undrar varför jag springer fram och tillbaka på trotoarerna i stan.


Medlaren leker från morgon till kväll med Eric och Hugo. Lite granna har han varit med Neo från parken också. Barnen har så himla kul ute på gården, sparkar boll, hoppar och underbart att se glädjen i barnens lek.


Storflingan håller sig upptagen med resten av världen. Följer mammas fotspår  och pluggar, skriver uppsatser mitt i nätterna och får inlämnat sina skoluppgifter i sista stund. Jobbar bäst under press alltså. Vem gör inte det? :)


Önskar er alla en glad och härlig vårdag.

Presentation

Omröstning

Vilket stjärntecken är du som läser denna blogg?
 Stenbock
 Vattuman
 Fisk
 Vädur
 Oxe
 Tvilling
 Kräfa
 Lejon
 Jungfru
 Vågen
 Skorpion
 Skytt

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästboken

Rosa Bandet

.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards