Direktlänk till inlägg 1 februari 2010

Självförtroende

Av Lowa - 1 februari 2010 20:14

Vi uppfattar människor på olika sätt. Tänk. Vad märkligt, men idag har jag insett en sak. Jag har insett att mitt självförtroende är i markplan. Just det, eller kanske tom lite under den magiska gränsen. Låt mig förklara eländet.


Jag är en iaktagare, jag analyserar alla in i minsta detalj. Troligtvis är jag inte den bästa analysören.. går nämligen ständigt på nitar. Det behöver vi inte gå in på mera i detalj denna gång. Nä,nä... de smaskiga detaljerna håller jag härifrån.

Däremot i arbetslivet, på dagis, i parken, på stranden, i matvarubutiken .. ja, överallt scannas samtliga dödliga. Mina vänner vet det, att de redan analyserats. Nja, det vet nog mina kolleger med... tro mig, de vet.


Fasineras av människors öde. Funderar på varför de blivit som de blivit. Varför vi alla blivit de vi blivit? Hur hamnade just jag här i denna situation? Vad skulle jag lära mig av det? Ibland tycker jag själv att jag fått många smällar, rest mig och blivit starkare. Nu behöver jag bara tankas... tankas med energi för att igen resas upp och ta världen med storm.


Mitt elände just nu är att jag inte riktigt orkar träffa nya människor. Får tunghäfta, just det... det trodde ni inte att denna "vet bäst i världen skytten" skulle säga. Så är dock fallet. Känner mig fet, klumpig, saknar utstrålning och anser att jag är världens ormbunke... ja, ni vet så där fräsig, torr och ful som bara en ormbuke kan vara. Det går bra att sitta där i telefonen, vara trevlig så länge telefonsladden ger mig utrymme att inte visas till allmänheten. Tänk, den åldern trodde man väl att man aldrig skulle hamna i igen. Tonåring, mamåring, tantåring eller va fan skall vi kalla det.


Nu är det dock dags att rycka upp sig ur dampträsket skulle nog Storflingan säga. Dessutom har jag en så ljuvlig vän, som idag fick mig att inse att vi mammor ofta hamnar i de här stadiet. Jag är inte unik att tycka att utstrålningen inte är som förr, dessutom kroppen, håret, rynkorna och ja... det kanske tom är ok att ha lite fettiga fingerfläckar på kläderna så länge vi kan skratta och se den glädje som sprids av vårt ironiska uppträdande.


Såå, du lilla mygga där ... elaka tanke som försöker trampa på en medelålders 5 barns mamma. Du skall nu fly, för hon har vaknat till insikt. Insikten är jag har vänner, ljuvliga barn och en underbart förstående man... jag må vara grå och trist, fettfläckig och nördig men jag tänker skratta mig igenom det här livet, åt mig själv, åt er och bara fortsätta vara så här knäpp. Så det så, det brukar bli så bra såååå.

 
 
Ingen bild

Toja

2 februari 2010 11:44

Bra insikter!! Vill samtidigt övertyga dig om att du vore inte normal om du inte kände såhär just nu :) Du har FAKTISKT fasligt ;) många småbarn och 1 tonåring, du jobbar och vad finns det sen över att hinna med, de rester du lyckas skrapa ihop åt dig själv är de som gör att du fortfarande står upprätt!!!
Småbarnsträsket tär på mammor, man har haft alla möjliga planer på hur man ska va som mamma osv. sen funkar ju inte det ... bara att behöva släppa sina egentliga värderingar och trolla om dom till verklighet tar på humör och allt.
Att vara mamma är ett stort projekt och vi mammor tycker oftast att alla andra är bättre projektledare ... de har det sådär tipptopp med glada perfekta barn osv ... MEN bakom ytan finns något som de valt bort till förmån för det de valt att satsa på.
Balansen man längtar efter under smååren kommer sen, jag är där nu men vet inte vad sjutton jag vill göra, helst vill jag göra barnen små igen :) tycker att jag inte tog vara på tiden ordentligt då, säger jag nu när jag har tiden :) då gjorde jag säkert det bästa jag kunde då!!
Sen tycker jag att vintern är en mindre smickrande tid att vara morsa på :) allt är myrkigt och ansträngande, sen kommer sommaren och barnen kan vara nakna och hålls rena i sjön :)
O vaddå medelålders?!?!? Jag är bara 30+ det är låååångt från medelåldern :)

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

2 februari 2010 14:30

Lowa, du beskriver så på pricken hur det känns att vara mitt uppe livet med barn, jobb och hus och hem och en massa andra uppgifter att ta hand att ta hand om. Det är det helt normalt att känna sig grå och risig ibland - eller som en god vän uttryckte saken: "Man känner sig som ett urskitet äppelmos!" Nä, inte alls fint att säga så, men det var så hon sa. Och så hon kände sig just då. Det svåra är bara att inse, att den känslan är normal. Precis lika normal som att ibland känna sig som en nyutslagen nyponros;)
Och jag lovar - du är INTE fet, ful och saknar utstrålning!
SÅ mycket kan inte alla dina foton ljuga.
Varma uppmuntrande kramar!


http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Trollmamman lowa

Trollmamman lowa

3 februari 2010 04:26

Tack Toja, det var gulligt av dig. Bäst att se det hela med humor och kravla sig igenom den här tiden. Du har rätt, småbarnstiden springer förbi och plötsligt har man en frågvis härlig "jag är vuxen" tonåring att handskas med. Måste gå och snusa lite på lössen och njuta av den här tiden. Kram

Lambergsfrua: Snällt av dig Lambergsfrua att du ork med en sådan här vilsen själ. :)

http://www.lova.bloggagratis.se

 
stina

stina" title="http://bloggagratis.se]stina[/url]" target="_blank">bloggagratis.se]stina[/url]

4 februari 2010 12:13

Det var ett riktigt bra skrivet inlägg. Kram på dig. från stina.

http://enenkelstina. bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lowa - 20 november 2011 17:00

IIP- investor in people fick Mariehamns stads barnomsorg för något år sedan. Undrar om den tjusiga stämpeln gäller 2012?   Mariehamns stads prioriteringar gällande barnomsorgen är troligtvis katastrofal. Överbevisa mig gärna, tack. Är det sunt at...

Av Lowa - 2 september 2011 11:47

Åland är inte "safe" för våra barn mera!   Jag är en förälder till både små och stora. Jag är rädd, precis som du säkert också är. Alarmerande rapporter från Landskapsrevisorerna visar att polisen behöver mera resurser mot droger, fältarna vädjar...

Av Lowa - 20 juli 2011 09:34

På den här gatan i stan kan det hända lite vad som helst. Ja, just det ... som   Lillflingan har nu fullt upp med att rymma till sin kompis Ebba som bor något kvarter från oss. Själv är jag så gott som naken hemma när lilltjejen med bestämda steg...

Av Lowa - 18 april 2011 14:36

Gustav har fått sig lite nya utekläder från Familia och måste säga att de verkar vara fantastiskt bra.   Lindberg barnkläder, jacka och byxa för 82,50. Ett svenskt märke. Detta funktionella skalplagg/set (jacka och byxa) är tillverkat i vårt v...

Av Lowa - 3 april 2011 21:47

Har nu varit hemma i en vecka och haft "semester"... barnen har turvis spytt som sprutande dinosaurier... så ett antal lakan, kuddar, täcken, kläder, handukar, toalettstolar, händer, munnar, hårstrån, golv, tänder och gud vet vad har fått sig en bakt...

Presentation

Omröstning

Vilket stjärntecken är du som läser denna blogg?
 Stenbock
 Vattuman
 Fisk
 Vädur
 Oxe
 Tvilling
 Kräfa
 Lejon
 Jungfru
 Vågen
 Skorpion
 Skytt

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25 26 27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästboken

Rosa Bandet

.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards