Direktlänk till inlägg 16 juni 2010

Delade magmuskler

Av Lowa - 16 juni 2010 21:44

Att vara gravid är det ljuvligaste som finns. Att känna det här lilla barnets rörelser och dagen då gåvan uppenbarar sig är väl fantastisk. Ja, kanske inte riktigt själva förlossningen men att se, lära känna och fundera på personlighetsdrag som det lilla trollet skall lära oss föräldrar.


Ta det lugnt, inga troll på kommande här även fast magen är uppsvälld graviditetsmage och en molande värk i magen konstant. Det här är väl graviditeternas outtalade nackdel. Delade magmuskler alltså. . . förutom skåpätandet är det nog rätt svårt att tråckla ihop magmusklerna själv. Alltså utan operation förståss.

Diastasis Recti

Det sägs att det går att träna bort detta ibland. Speciellt om man fått något enstaka barn och börjar träna direkt efter förlossningen. Men vad i himmelen, här föds det ju småtroll på löpande band. Liiite svårt att hinna va? Till mitt försvar är väl förståss att det inte ens alltid går att bara träna bort.


80 % av kvinnorna lyckas få detta efter en graviditet medan de flesta har lyckan att få muskulaturen och jobba ihop sig själv. Självtest kan utföras hemma om man lägger sig på rygg, sträcker upp huvudet och känner med handen hur stort avståndet mellan musklerna i magen är. Avståndet skall inte vara mera än 2 fingrar brett. (de här testet vågar jag inte ens testa, vem vet vilka tarmar man träffar på) *bläk*


Yoga, pilates och sträckning av magmusklerna skall definitivt inte testas. Tack så in i bomben... det är väl det enda jag tyckt varit bra. Felaktig träning kan alltså förvärra eländet. . . och det är inte bra att ligga på latsidan heller. (hus i himmelen, vart ska jag nu vända mig?)


Så nu har vi svaret på att gänget tror att man är konstant gravid eftersom yttre magmusklerna har delat sig så det inte finns ett stöd som håller tarmar mm på plats. Trevligt, mindre trevligt tycker jag... vem vill ha tarmarna hängandes utanför ?










 
 
Ingen bild

Fru Venus

16 juni 2010 22:56

Delade? Jag trodde de försvann ut med moderkakan...

 
Ingen bild

Trollmamman Lowa

17 juni 2010 06:52

*fniss* Ja du, det är mycket annat man hade önskat att karvat sig ut med moderkakan. . . en duns extra mage och in med en extra släng av självförtroende :) Ha en glad dag.

 
Tessa

Tessa

17 juni 2010 11:01

Herregud vad inlägg jag plöjer igenom nu, har du skrivit 4 om dagen eller? =) jag har också delade magmuskler. Hade träff med kirurgen här om veckan som sa att jag SKA träna pilates, core m.m snacka om dubbla budskap. Var har du hört att man inte ska göra d? Inte för att jag gör nån dera, men jag har gjort. Jag har dessutom navelbråck så tarmarna känner jag av dagligen då dessa lurjusar hoppar på ens mage och så ska jag ju givetvis dit o peta o klämma hela tiden, pillfreak som jag e. Det är duktigt asigt.

http://bianco.webblogg.se

 
Ingen bild

Tina

17 juni 2010 17:25

Lider av samma fenomen, har också fått tips om ATT GÖRA pilates... Vilket jag också gjort, vet ej om det gjort nytta eller ej... Blev nu lite fundersam när du skrev att man inte ska...Men har du hittat nåt om hur göra för att bli av med eländet??

 
Ingen bild

Trollmamman Lowa

17 juni 2010 18:52

Enligt de uppgifter jag hittat på det berömda, inte alltid så trovärdiga informationskällan internet skall man INTE använda pilates eller yoga. Säkert bullshit, läkaren borde väl veta bättre. Skall undersöka dilemmat vidare bums. :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lowa - 20 november 2011 17:00

IIP- investor in people fick Mariehamns stads barnomsorg för något år sedan. Undrar om den tjusiga stämpeln gäller 2012?   Mariehamns stads prioriteringar gällande barnomsorgen är troligtvis katastrofal. Överbevisa mig gärna, tack. Är det sunt at...

Av Lowa - 2 september 2011 11:47

Åland är inte "safe" för våra barn mera!   Jag är en förälder till både små och stora. Jag är rädd, precis som du säkert också är. Alarmerande rapporter från Landskapsrevisorerna visar att polisen behöver mera resurser mot droger, fältarna vädjar...

Av Lowa - 20 juli 2011 09:34

På den här gatan i stan kan det hända lite vad som helst. Ja, just det ... som   Lillflingan har nu fullt upp med att rymma till sin kompis Ebba som bor något kvarter från oss. Själv är jag så gott som naken hemma när lilltjejen med bestämda steg...

Av Lowa - 18 april 2011 14:36

Gustav har fått sig lite nya utekläder från Familia och måste säga att de verkar vara fantastiskt bra.   Lindberg barnkläder, jacka och byxa för 82,50. Ett svenskt märke. Detta funktionella skalplagg/set (jacka och byxa) är tillverkat i vårt v...

Av Lowa - 3 april 2011 21:47

Har nu varit hemma i en vecka och haft "semester"... barnen har turvis spytt som sprutande dinosaurier... så ett antal lakan, kuddar, täcken, kläder, handukar, toalettstolar, händer, munnar, hårstrån, golv, tänder och gud vet vad har fått sig en bakt...

Presentation

Omröstning

Vilket stjärntecken är du som läser denna blogg?
 Stenbock
 Vattuman
 Fisk
 Vädur
 Oxe
 Tvilling
 Kräfa
 Lejon
 Jungfru
 Vågen
 Skorpion
 Skytt

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9 10
11
12 13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästboken

Rosa Bandet

.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards