Alla inlägg under juli 2009

Av Lowa - 21 juli 2009 00:30

Hörru... varför skall man bry sig i den där gammelgäddan när man kan leka vovve i stället?


ja, så här och mumsa lite på hundben och såånt!

Av Lowa - 21 juli 2009 00:03

Så där ja.. nu skall ni få se på små söta troll som satt i stugan och åt lite frukost ... och tänk vad gott det kan vara att äta på en stuga?! Dessutom älskar jag bara att traska ut i det daggvåta gräset på morgonen, kika sig lite omkring att ingen älg hänger i knuten och bara inandas den härliga doften av blommor, vind och total frihet. Jajaja.. jag låter lite djup ibland.. de kan ni ju allt ignorera... i stan händer det visst ett och annat med rån och annat märkligt! (ho,ho) Kan inte ni rånare fundera på att låta vår lilla bubbla av idyll om "säkerhet" vara ostört från er trista girighet. VI VILL INTE HA HIT ER LURJUSAR!

Ni kan väl göra som oss.. käka lite frukost i en stuga...


och fördriva tiden med att vara stolt över den stoora fångsten...

och viiisa lite kärlek istället för att förbruka våld.. gör som Jess... och pussa den här vackra (eh) gammelgäddan... (hi,hi)


ja, istället för att bli prejade av en modig yrkesmilitär.. varför inte ta en promenad i regnet som så hääär..

 

eller säger Linnea: bara va sååå hääär som jaaag! De går så bra såå!

 

.. ni ser.. tom barnen blev överlyckliga över den här megafångsten. Tyvärr fanns det även liiite små nackdelar med att vistas ute i naturen.. som att Elias öga nästan svällde fast helt av ett eländigt myggbett.

Tack och lov har ögonlocket fått sin naturliga form nu... däremot har jag blivit självutnämnd mästare som fästing, punkki, skogsbässe plockare! Plockade 2 st på vilden, 2 st på lillflingan, 1 st på Linnea, 1 st på mig själv, en på Simon och sist men inte minst.. . jag blev väckt mitt i natten av gubben och var tvungen att rycka ut på akut fästingplockning på gubben. Helt otroligt! Tyvärr var han ej heller annars i skick... han hade så ont i vänster axel så han kunde inte sova. Nu de, när resten av huset sov.. är det inte märkligt! Stackare! Nåja, nu mår han bättre och vi har medicinerat och mätt blodtryck som bara den.






Av Lowa - 20 juli 2009 20:32

Så har vi spenderat ett par dagar i Geta.. på stugan med familjen Murstedt! Det var riktigt skönt att bara ta det lugnt och barnen har simmat, kastat stenar, lekt och tjosat hela helgen. Det är stugliv det att låta barnen pinas utan en tv, dataspel och sist men inte minst.. uppleva lantlivet med ute "tuppen" (toan).

Anna och jag passade på och basta med barnen i vår vedeldade finska vrålbastu... skönt.. men ni har tur.. ni slipper se bilder från bastubadandet och uppskrubbandet av barn och oss själva i havet. Håret tvättades med massor med lödder och sköljdes fint i havet...och en liten mindre balsaminpackning i huvudet sköljdes ut korrekt med regnvatten. Det skall ju vara det bästa som finns.. och guuuud va skönt!

 


... men hallooo.. va e de här för en busparkeroing av fiskebåten??

Gubbarna passade på att fiska, ja fiska och fiska och fiska ... vi fick vara glada att vi såg dem alls... men som ni ser .. så gav det resultat. En megastor gammelgädda fastnade på Jesss metspö och vi trodde han skämtade när vi hörde honnom skrika från sjön: MEN LIGG STILLA DIN JÄVEL! .. joooo, sure... nu narras han att han fått något i hästväg... men tji fick vi! Jo du, jag har då aldrig sett en sådan bjässe slarva runt mig när jag simmat i viken.


Av Lowa - 20 juli 2009 20:28

Tänk vilken megatur jag har då... vunnit ett Rockoff pass bara så där... enkelt och lätt.. de har tävlingar lite nu som då på www.gulasidorna.ax så passa på och registrera er som användare och vem vet vad som väntar! Lycka till!

Av Lowa - 17 juli 2009 23:54

Stranden, idag med barnen. Turisterna har invaderat badstranden med bärs, glatt humör och med allt från solbrända härjknoppar till vita lammråttor.... ! Det är alltså sommar, om någon nu missat.


Jag traskade ner till Gröna Uddens Camping med Aupair Lena (en gullig tjej om det finns någon trevlig ordentlig karl som klarar genomgå grannfruns och min personanalys)... barnen alla hade vi naturligtvis med oss... fast, med närmare eftertanke skulle det varit rätt härligt att en dag få ligga och fläska sig ensam på stranden också. Nåja, vi hinner.. när vi blir pensionärer ... om si så där 30 år då...! Anna och barnen mötte upp oss halvägs ner till stranden och oj, oj, oj, oj .. vilken underbar dag!


Barnen underhöll sig med några småbåtar medan ett fartyg glassade förbi och alla badade medan vi alla hade fullt upp att räkna små välkända människoknoppar...! Så nu har den här dagen seglat förbi.. och jag tänker ta natt för att i morgon orka slänga mig i bilen med all hejdundrande packning, trycka krampaktigt på gaspedalen, låta håret ligga slickat bakåt av vinden.... skrika åt ungarna spänn fast er och sjunga : VI DRAR TILL STUGAN.. nanana.. Marcolio ni vet... i en omändrad version...

Av Lowa - 17 juli 2009 23:40

jahaja... mamma säger att det inte alltid är så lätt att ha så här många barn. Ja, hon kan faktiskt ibland bli lite schyyyyr! ... som idag på lillflingan. Hon envisades och trilskades och ville minsann inte sova. Mamma prövade allt.. hon kastade fram rattarna, hon bytte blöja, hon gav vatten, pajade huvudet, klappade lite på rumpan, kliade på ryggen, gav mera mat, gav upp ... försökte med pappsen (ååh, som om de nu skulle funka) Pappa vill ju aldrig att lillflingan skall pipa.. han tycker så synd om henne fast hon bara joooolar (jamsar,tramsar) ... (tjejer, ni vet) Jag själv är ju lätt som en prins på att lägga mig , men lillflingan skall låssas vara lite märkvärdig.

VA ???? Tycker du faktiskt jag är märkvärdig??? Jag somnade ju sen då.. så där efter några timmar , ca så där efter 4 timmars nattande!!! Jajaja, mammslan var inte glad, och dessutom blev hon storflingan sjuk (ja, hon saknade henne då plötsligt) så.. hon ville höra att hon haft skoj på något RockOffande! Ja, va nu de e ... sådant skall jag AAAALLLDRIG gå på när jag blir stoj i allafall... och brollorna mina .. de somnade på stunds! SKÖÖÖNT, ibland att få härja fritt här i kojan eller hur?

Av Lowa - 17 juli 2009 22:03

Igår blev det stugdag, surprice.. ni börjar nog tröttna på mina "vid havet" bilder.. kanske jag borde sätta igång en skvaller på Åland blogg i stället! Jaaa! ... men Nej! Det räcker med skvaller runt stan, så något mer skvaller än nödvändigt behövs inte vara stationerat på min blogg i allafall.


De som har lust att tjingelinga kan nu få veta att Lelle har fyllt år och vi har varit till Sund för att fira herremannen ... men , på vårt vis... ja, en dag för sent. . och i allt elände.. glömde vi vinflaskan hemma, så den behöver vi ge så fort som möjligt (innan vi själva myser med vinkväll).. ja, man vet aldrig! ... hm.. man är ju nygift! *ler*


Ifall ni undrar varför morsan på bilden glömt och borsta kalufsen.. ja, så här är livet som gift 5 barnsmorsa på äventyr långt bak i Sund. *ho,ho* .. men hallooo.. titta på de söta barnen i stället...

.. en mås slängde lite vassa blickar på oss när hela balunsen Tici, Lelle och alla 4 barnen samt Nicke och jag med alla 5 barnen invaderade simstranden

... men kors i himmelen det var som i södern... ljuvligt varm vind, ljummet vatten, stora bamsevågor och aldeles härlig natur. Kan livet vara bättre än det?



och titta på Pierre som här försöker komma undan simningen med att sitta och messa med tjejerna.. nix, pix .. hade vi väl fått i grabben i havet så gick det minsann inte att få bort herremannen från havet. Han bara stört gillade vågorna och vattnet...


men halloooo... kolla in vågorna...


Gustav valde att värma sig en stund medan resten av gänget skrattade och härjade i vattnet..

Själv sprang jag mellan barnvagnen och vattnet för att rädda Ludwig som tyckte han var "the king of the ocean"! Han härjar helvilt i havet så det så!f

Lite här och var tog jag ändå lite bilder på blommor och naturligtvis på vilden när han studerade sanden.



Grillning och matlagning hörde till nästa station... mumsigt värre med mycket god mat före det begav av till vattnet igen ... (åh) .. detta tjat om vattnet tänker ni säkert... och så här såg de ut dååå..


..... vi funderade en och två gånger vad vi gett oss in i...


... vi hade livbåten under uppsikt..


.. men Pierre hade stenkoll på småkillarna...


.. och den fina kvällen avslutas med en varm hälsning till värdparet och tack för den fina dagen.



 


Av Lowa - 15 juli 2009 22:41

.. av att steka fläsket på stranden och motionera bland fiskarna..????


Nej, siddu tydligen har jag missförstått det hela ordentligt.. det är därför alla andra mammor bantar stenhårt för att klara av att sitta på stranden alls... ja, för där sitter man bara, huvudet irrar från ena sidan av stranden till andra sidan av stranden. Jag kan i allafall räkna till 5 ... för jag gör det ca.. 100 gånger om dagen... 1,2, 3,4 och så 5.. bra! alla är vid liv! så tar man sig ett kex, som tröst att man duktigt trackat in trollen. .. ja, så kaffe! ... och så inräkning av troll igen... ja, och så lite ostbågar kanske.. salt är bra.. alltid bra med salt (he,he), sååå .. något att dricka, drickar är en nödvändighet gott folk och så ... checka lite troll igen, och så... en riskaka kanske.. ? mm.. och så en bulle... en macka.. jodu.. de är fantastiskt med macka på stranden... and so on...


Inte undra på att man ser plöffsigare ut för varje år som går.. det är ett evigt dilemma... ju flera barn.. ju mer mat till stranden (fniss)

Presentation

Omröstning

Vilket stjärntecken är du som läser denna blogg?
 Stenbock
 Vattuman
 Fisk
 Vädur
 Oxe
 Tvilling
 Kräfa
 Lejon
 Jungfru
 Vågen
 Skorpion
 Skytt

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4 5
6
7
8
9 10 11 12
13 14 15
16
17
18
19
20 21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästboken

Rosa Bandet

.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards