Alla inlägg under april 2010

Av Lowa - 26 april 2010 19:56

Igår när jag hämtade Kati (barnflickan) från flyget så hamnade jag i en av polisens alkoholtester. Jag hade Medlaren med mig och han blev lite till sig av att mamma blåste i en "pipa". Så nu har jag förklarat i dagar om varför man inte får dricka sprit och köra bil. Vad som händer om man kör berusad. Varför vissa kör när de druckit även fast förståndet annars skulle säga nej. Varför man inte får köra för fort?.. och ja, frågorna fortsätter ... och jag svarar... tålamod.   

Av Lowa - 26 april 2010 19:44

Storflingan har idag farit till sin pappa. Det blir alltid väldigt tomt i huset när hon far, även fast vi bor väldigt nära varandra. Här kommer i allafall en låt som får mig att tänka på min älskade Storflinga.


Av Lowa - 26 april 2010 18:39

Vilken mega tur jag har. Jag har fått barnen till Nyängens dagis. Tanterna där har nämligen bevisat att de har ett otroligt långt tålamod, en si så där 10 års tålamod eftersom de stått ut med dragiga baracker så pass länge. Nu har även föräldrarna satt ner foten. Tydligen anses lokalerna vara under all kritik.


Vill ni inte att barnen skall vårdas i lokaler där hela skelettet spelar marackas så bör ni alltså reagera gott folk. Det fina är att hela staden diskuterar Nyängens personalens förmåga att hitta på aktiviteter för att slippa hacka tänder i lokalerna.


Vi behöver satsa på de här härliga små trollens och trollgummornas vardag lika mycket som vi även behöver satsa på Föreningen Fri från Narkotika på Åland. De jobbar aktivt för att stödja, undervisa och vill även nu starta upp flertalet ungdomsgrupper för att förebygga och förhoppningsvis lära barnen hur de med den positiva lyckans kraft kan erövra världen.


Barnen är en del av världen, och vi är en del av dem.

Av Lowa - 25 april 2010 23:10

Det hela börjar med ett pyttelitet frö som växer i livmodern. Mödravårdskontroller utförs och blanketter utformas, vikten granskas, och psykologiska depressionstester utförs. Lika härligt varje gång som fröet gror även fast nordboens graviditeter verkar vara lite mera byråkratiska än övriga världens.


Så föds världens ljuvligaste och vackraste flinga. Stolt oväntandes med vad föräldrarskapet skall medföra för härliga funderingar. Barnrådgivningen tar över och ytterligare tester utförs, kanske främst på modern eftersom förlossningsdepressioner kan förekomma.


För att inte tala om när lillan får för sig att få feber första gången i sitt liv... där börjar mammas & pappas oro. Föräldrarna kastar in lillflingan i bilen och med ilfart till Ålands enda akutmottagning... sååå... där kommer nickningen, sjuksystrar emellan och en mognare sjuksköterska förklarar varsamt att härligheten bestämt fått sig en släng av 3 dagars febern och att det är ingenting att oroa sig för. Va fan, det är ju nu vi skall börja oroa oss... för efter den här dagen är det kört... oron över våra barn försvinner aldrig.


... och så tonårsperioden. Kanske har du ett murmeldjur fastslickad vid datorskärmen eller ett yrväder vilsnare än förr testar föräldrarnas tålamod och om aldrig förr... just nu är det dags att ta självförtroende och självkänsla kurser till föräldrarna. Vart har alla tester nu plötsligt försvunnit?


Tonåringen låter dig få veta vem du är, vad du står för, att du är född på 1900 talet, använder fel sorts shampo, har tarvlig klädstil, har ett vansinnigt ledarskap gällande utegångstider, läggtider, datortider, ättider, godistider... ja, som ni märker listan är milslång på saker vi föräldrar inte är så bra på.


På kalasen diskuteras världsproblemen, folks negativa måenden, elakartade tumörer, elände och knark. Vem vill höra sådant i all oändlighet? Vem vill leva i det? Nä, dags att ändra taktik och låta våra barn se de små,små sakerna som gör livet till en underbar resa. Kramas, respektera och lära barnen den positiva vägen.


... och så får arbetsplatsen för sig och skicka samtliga på hälsoundersökningar där olika depressionstester utförs på nytt. Nu börjar man ju faktiskt fundera på om man onormal eftersom man ännu inte haft en kraftig depression.. bara lite smått nere för att chokladhelvetet mystiskt försvunnit från det hemliga ställe precis när tiden var inne att med tvångs trycka in en chokladplatta.


Nä, jag vill ha tester gjorda för att få mig att inse att jag har ett härligt och positivt liv. Vi kan inte ändra på tragiska livsöden och vi kan inte alltid sopa allt under mattan men vi kan välja att gå vidare och välja lyckan. Läsas bör verkligen lördagens Ålandstidning om Gert som valt lyckan trots en stor sorg. Hans berättelse gav mig en riktig näsbränna och en värdefull insikt.


Jag har friska barn, en snäll och omtänksam make, jag skrattar massor, varje dag. Jag gråter ibland, oroar mig ibland, jag höjer rösten ibland, jag viskar ibland, jag sover ibland, jag har härliga vänner, helt underbara och givande barn. Jag får gå på kurs och utvecklas, har en trevlig arbetsplats och sist men inte minst jag har valt att vara lycklig och har rätt som förälder att göra fel eftersom ingen är perfekt. Allt detta önskar jag er alla.


Låtom oss välja lyckan.

Av Lowa - 23 april 2010 18:48

Ja, ja, ja .. nu tror ni att jag blivit riktigt prillig. Inte prilligare än vanligt, låtom mig förklara det fina med detta besök. Det skadar ingen och vem behöver inte lite "hjälp" i tillvaron. Sååå, nu förbereder jag mig för det här...


Femdagars änglabesök

 

Irmi, ett tyskt medium, berättar att hon av några, icke namngivna utvalda änglar, högt placerade i änglahierarkierna blev inspirerad av filmen PAY IT FORWARD (2000).


Det har beräknats att vid den 20:e upprepningen (ute i tjugonde ledet) skulle hela världen påverkaas - så stor är exponentialfunktionen.


Det är de ovan nämnda änglarnas önskan att dra ut och i fem sammanhängande dygnkomma och stanna och arbeta med enskilda individer och hjälpa dem var och en att uppfylla tre personliga önskningar. Därefter sänder varje individ änglarna vidare till tre nya individer.


Efter fem dygn fortätter änglarna till tre nya individer, som sagt Ja till att ta emot dem - hos personer stannar änglarna likadant i fem dygn innan de fortsätter till nya värdar. Alltså var och en som tar emot änglarna skickar dem vidare till tre nya värdar.


Änglarna kommer alltid till den nya platsen på en förutbestämd dag kl 22:30 liksom de drar vidare fem dygn senare precis kl 22:30.


Mellan varje femdagarsbesök har änglarna en mellanperiod på fem dagar, då de är på väg till de tre nya adresserna. Dessa besök har enn stor positiv inverkan på hela världen.


Ditt änglabesök blir som avtalat från den .... kl 22:30 till den 18.5 kl 22:30. (om ni önskar änglabesök så ger jag er tiden *fniss*)


Innan änglarnas ankomst till ditt hem har du valt ett passande rum eller en plats i din bostad och förberett så här:


1. Du har välsignat ett VITT STEARINLJUS och satt det i en ljusstake.


2. Bredvid ljuset har du placerat et VIT BLOMMA i en skål eller vas eller en krukväxt med VITA BLOMMOR.


3. Bredvid det vita ljuset och den vita blomman lägger du ett KUVERT innehållande ett papper med NAMN, ADRESS till var och en av de tre värdar som sagt JA TACK till att ta emot änglarna efter dig.


4. I ett ANNAT KUVERT har du lagt ett papper där du skrivit upp DINA TRE ÖNSKNINGAR.


5. I ett ANNAT KUVERT har du lagt ett papper där du skrivit upp DINA TRE ÖNSKNINGAR..


ja, sen skall änglarna välkomnas osv... mera info om ni är intresserade.


... fortsättning följer...


Nu tillbaka, några timmar senare. Trollen nattade, det vita ljuset tänt, önskningarna skrivna och de 3 personer som tackat ja till änglarna är namngivna. (dock vill mina vänner ha hjälp om ni också vill ha änglar, sååå skriv en rad och vi skickar brevet). Nu får vi väl se då hur det går..   


Varmt välkomna.

Av Lowa - 23 april 2010 18:22

Måsrösten, så kallades hon med stor värme och med glimten i ögat av min kära far. Det är min härliga kusin vitamin bosatt i Skånetrakten. Just denna finurliga kvinna skall tillsammans med sin svenske man vara Wallénarnas värd när nästa släktträff anordnas i maj.


Så roligt att träffa alla finlandsvenska släktingar och hoppas bara att jag kan fara. Det är dock ännu lite oklart, men syster yster förklarade förståss att ingenting är omöjligt. Bara möjligt. .  och hon har väl rätt. För att uttrycka mig som min far igen... så är jag nog rätt korvig om jag nu inte far. Däremot känns det som ett projekt att sticka iväg hela familjen.. dvs 8 personer. ...  om inte annat, så måste väl banken rånas och undrar hur många av släkten som då vill träffas.. ja, inte är det många. Det vet jag bestämt.   

Av Lowa - 21 april 2010 21:53

Här kommer lite tester från Ilustrerad vetenskap. Lite skojigt att testa psyket   

Presentation

Omröstning

Vilket stjärntecken är du som läser denna blogg?
 Stenbock
 Vattuman
 Fisk
 Vädur
 Oxe
 Tvilling
 Kräfa
 Lejon
 Jungfru
 Vågen
 Skorpion
 Skytt

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästboken

Rosa Bandet

.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards