Alla inlägg under april 2010

Av Lowa - 21 april 2010 18:53

Här kommer lite mysiga grejer från Boarne.se . Bilderna är lånade från deras hemsida.


images/uploads/koket/2stora_atable_1.jpg


De här kak och kaffe burkarna är väl för ljuvliga i allafall. Jag bara älskar sådant här trams.


.. och kika på de här Anni salladsbesticken från samma ställe..


images/uploads/koket/retro_love.jpg

Av Lowa - 21 april 2010 18:35

Va faan !! Nu spelar Moder Jord oss verkligen ett spratt. Snöflingor som fotbollar anländer svävandes vackert ner till marken. Inte är snön ens lite grådassig av aska även fast Mariehamns flygplats lär vara den sista stängda flygplatsen i Finland.... för att askan lurar bara ovanför oss. 


Vad vill ödet visa oss med denna märkliga karusell... antagligen att vi skall vara fasligt glada, lyckliga att vi någon gång kan ta oss från denna världsö (eh)  ... fattas bara att färjorna trilskas och vi är strandsatta. Den dagen, den sorgen.


  

Av Lowa - 20 april 2010 22:06

Idag har jag sett 6 st havsörnar.. jonäää, tro inte att jag börjat sitta i torn med kikare för att se på örnar. Icke. Är inte ens intresserad men vem i himmelen kan missa 6 st fåglar stora som flygplan irra kring slemmern. Tur att jag befann mig i bilen för inte skulle jag vilja ha herr eller fru örn på min axel i allafall.

Av Lowa - 20 april 2010 21:26

Båten för sen till sverige. Kursen började ju faktiskt redan 9:30 svensk tid och skumpade på bussen in till Centralen. Tunnelbanan till ett litet mysigt hotel i Stockholms innerstad. Där satt vi tillsammans och lärde oss allt om coaching. Fantastiskt. Nu behöver jag bara en duns frivilliga som vill coachas, så känner du dig sugen kan vi testa. Grejen är att jag självklart har tystnadsplikt och jag är inte proffs ännu.


Babblandes for jag iväg med min nyfunna coachkompis från Norge för att nappa bussen tillbaka till Kapellskär. Vid centralen träffar jag min barndomsvän, som dessutom arbetar på Viking Line och frågar när bussen skall lämna mig.. och det var lixom lugnt. Not, bussen hade farit och inte en endaste båt på väg till Åland. Om, om, om inte silja line förståss. (eh)


Värta hamnen nästa station. Kastade mig in i en taxi med en chaffis pratgladare än de flesta och med en svårtolkad dialekt från gud vet var? Dessutom, världens dyraste taxi. 654 sek för en taxi. Lovar jag är säkert grundlurad. . . men ville minsann inte missa denne båt också. Ingen risk denna gång förståss, båten drog igång propellrarna en par timmar senare.


Bland estländare, svenskar och festande ungdomar tog vi oss in till båten. Sittandes i cafét som resten av snålisarna hamnade jag bredvid en zigenerska och dennes väninna. Trevlig, men lite smått intresserad av mitt bokpaket med coachingmaterial. Ingen fara det siddu, då kunde ju även jag passa på att fråga damen i fråga lite nyfikenhetsfrågor om deras kultur. Jag bara älskar att prata med olika människor. Härligt, mycket härligt... och dessutom tröttnade gänget på mina frågor och dunstade hastigt. Antagligen meningen att denna mara skulle fortsätta natten med att plugga och häva in en antal liter ruggit kaffe. Allt för att klara hålla sig vaken till halv 3 på natten. Väl framme med en taxi mötandes i Långnäs. Denne gång förstod jag minsann vad taxichaffisen sade om han nu fick någon syl i vädret för denna gång var Trollmors brödlucka lite väl ivrig.


Så äntligen hemma vid 4 tiden på natten. Sängen full av småtroll och en utfläkt gubbe trillade jag med tur in i sängen. . . tills lillflingan fick för sig att väcka halva huset med sitt ljuvliga ilvrål. .... plötsligt var åtta på morgonen och en "piggelin" Pingla närmare likpingla mötte chefen i dörren vid 9.


Härligt med tålamod till dagens underbara spådomsfråga: När tänker askan dunsta?



Av Lowa - 18 april 2010 21:38

Nog var det väl ett sattyg att vulkanaskan inte kan ge sig. Jag skall ju på coach kurs till Sverige i morgon och har kallt räknat med att flyget mitt skall starta i vanlig ordning. . . och icke. Antagligen har någon lurig nisse varit uppe i himlahelvetet och filura kring askmolnen för inte ser jag något moln så långt ögat kan nå. Nej, nu blir jag försenad till min kurs eftersom färjorna går så sent. Aha, aha .. vad lär vi oss här nu igen? Flyget är alltså ett älskat och saknat transportmedel i vulkanaskans värld.


För att inte låta allt för negativ och sur så skall jag berätta om min dag med mina ljuvliga troll. Denna gång fick jag alla 5 med mig till Lilla holmen på picknick. Storflingan och jag delar intresset fotografering, ja.. som ni säkert förstår av den här bilden...


  


... vi har fullt upp...


                   

Har ni tippat Slemmern? frågade en herreman idag vid bryggan.


Nää, siddu det hade vi inte men idag var tydligen dagen. Dagen då Slemmern hade sluppit all is. Svanen gillade läget och hälsade oss välkomna till stranden. Själv har jag lite respekt för svanar, blev jagad av en svan som barn.. kanske därför men trots allt, de är väldigt vackra och vita.

  


Så träffade vi på Cassandra, Storflingans kusin vitamin.

  

och hon var sugen på att gunga och frågade om de andra också ville hänga med.

      

Tjejtjusaren och Storflingan satsade på att hoppa upp i farten...

  

och så åkte vi lite ...

 


Så plockade vi fram lite ätbart, och mums vad mysigt med lite mackor och saft.

             

Killarna fick lite myror i rumpan, förståss så de kastade lite stenmackor i vattnet i stället.

   

.. och tjejerna, vi satt och solade och funderade om livets härligheter.

 

Det ser verkligen ut som om de inte behöver prata för att förstå varandras åsikter.   

 

oj, oj oj.... brukar Lillflingan säga jämt..     

  

.. en dag på stranden.. na,na,na.. vi sjunger oss hem, svettiga, trötta men tro inte att jag fick in småtrollen för det. Nix, det var bara att trampa ute några timmar till och dricka lite vårkaffe med barndomskompisen Anu.

Av Lowa - 18 april 2010 19:55

   

Vad skall vi nu göra med den här askan?

   

Ja, det är ju riktigt bläää..

   

Det löser sig alltid..

   

.. vet du.. det tror jag med...

   

Finemang..  



Av Lowa - 18 april 2010 19:22

Medlaren och Vilden hade sovit hos mommi och hämtades för att fara iväg på kalas till parkkompisen Malte i Strömma. Bland kossor och katter grillades en härlig brasa, nära vattnet för att tillsammans mysa med lite korv och hemlagad superekologisk och god varm saft. Huttrandes tog vi oss in i värmen och bjöds på en hemlagad morotskaka och ekologiskt kaffe. Fint, fint tyckte Denise (en annan parkmamma).. det var grejer det.. landet, naturen, doften av nybryggt kaffe och vattnet som utsikt.


Hem till härligheten, gubben förståss. Sjuk, flunssig och förkyld.. och en faslig feber (36 grader) määän ändå va? Skämt och sido, men ni vet hur jobbigt det är för män att vara sjuka.


Lite stressad av att gubben trots den förfärliga förkylningen måste sticka iväg och köpa chips och dipp för att klara kvällen utan Trollmor. Väl hemma fick jag ställa igång storkoket för att barnen inte skulle ta livet av mitt stackars Skogstroll. Sen bar det av.. på middag med tjejorna. Fy fabian vilken kanon kväll...


 


Det var meningen att vi tillsammans skulle laga middagen, men det sket ju sig duktigt. Jag var ju ca så där en par timmar försenad i vanlig ordning. . . men här är en förväntansfull kvinna.. hungrig som bara den.... få se vad de lyckats åtstadkomma. 


  

Värdinnan bjöd i allafall inte på någon operasång denna gång.. men en underbar sallad plockades fram som förrätt.

  

sen tog det slut på matbilder... (glömde resten) men vi fick denna goda sallad. 3 olika salladsblad, bacon och en härlig olivolja i citronsmak.. den här...

  

.. måste bara införskaffas. Mumsigt god. Huvudrätten var pasta och en special köttsås.. godare än godast. Kanon kocken Anna, få se om vi börjar servera lite matlådor på flyget med denna expertis. Halloo, jag höll på att glömma efterrätten. Pirkkas jordgubbsglass med kexbitar i .. jammen jammen.. hoooli va gott.

  


Såå här nöjda gäster och med mycket skratt samt förvånande läten flög kvällen förbi...


Vi lärde oss lite ett och annat...

  

Anna höll en kurs... 15 i top för en bättre hälsa.. ja,ja ja.. jag fattar.. svårt att läsa.. men här kommer ett annorlunda tips. Ät nötter!

 


Halv två for vi hemmåt .. irrandes bland soptunnor och bilar hittade vi rätt på parkeringen. Det var nämligen bäcksvart där på landet (Godby). Så, tusen tack det var en härlig och underhållande kväll. 

Av Lowa - 18 april 2010 17:34

  


Grattis till denna söta 40 årige sjuksköterska som inte hetsar upp sig i onödan, räddar liv, aktiv drogmotståndare, och en härlig förmåga att umgås med alla olika slags människor samt gillar att omvandla allt negativt till något positivt. Det tycker jag är fint!  


"Tanten" gömmer sig på stugan idag eftersom askan tog den ljuva kärleksresan med brandmannen.  Nåja, så här lätt skall du nog inte komma undan. Kram kram och hoppas du haft en härlig dag.

Presentation

Omröstning

Vilket stjärntecken är du som läser denna blogg?
 Stenbock
 Vattuman
 Fisk
 Vädur
 Oxe
 Tvilling
 Kräfa
 Lejon
 Jungfru
 Vågen
 Skorpion
 Skytt

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästboken

Rosa Bandet

.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards