Alla inlägg den 13 mars 2009

Av Lowa - 13 mars 2009 20:09

Det är väldigt intressant de här med astrologi. Nu står det nämligen i en av mina böcker att tvillingen aldrig kan göra en och samma rätt 2 gånger. Det stämmer så bra sååå... gubben min är nämligen tvilling, så .. jag vet va jag pratar om. Ibland blir jag bara sååå trött... även fast han är väldigt duktig på att laga mat.


Idag skulle vi äta lax med en jätte, jätte god youghurt dressing som Nicke gjorde för en månad sedan. Ni vet, jag bara satt och fantiserade om den här såsen som var so good.... och bad Nicke fixa ihop den såsen... men, grejen är den... tvilling som han är så hittade han på en annan sås, ja.. för receptet på den andra..ja den kom han minsann inte ihåg mera. Det här är sååå typistk tvillingar att jag bliiiiir galen! :)

Av Lowa - 13 mars 2009 19:57

Här kommer en annan artikel från Österbottens tidning.. va säger ni om de här?? Här vill jag gärna ha lite kommentarer...


Är det sexistiskt med behån för barn?Vadderade behån i barnstorlekar avdramatiserar flickors kroppsliga förändringar, anser en del. Andra tycker man ska låta barn vara barn och inte klä dem i vuxenkläder. Foto: Johan Sandberg
Vadderade behån i barnstorlekar avdramatiserar flickors kroppsliga förändringar, anser en del. Andra tycker man ska låta barn vara barn och inte klä dem i vuxenkläder. Foto: Johan Sandberg


Push-up-behån, som stöder, lyfter och fyller ut bysten, hittade vi inte i barnstorlekar.
Däremot finns ett utbud av vadderade behån, i regel från storlek 140, på Prisma, Citymarket, Anttila och Halpa-Halli. I inget fall handlar det om raffset och spetsar utan i stället är det glatt mönstrade behån eller behån med bilder av seriefigurer.
På KappAhl, H&M och Lindex säljs inga vadderade behån.Lindex slutade sälja vadderade barnbehån för några år sedan på grund av den diskussion som då fördes. På Lindex i Jakobstad uppger personalen att kunder inte heller frågar efter produkten.
Alla klädaffärer säljer flickunderkläder i form av toppar och trosor. Topparna slutar under brösten och lämnar magen bar. Sexigaste modellen helt i svart säljer KappAhl.
Topparna har ingen stoppning och i regel är minsta modellen av de här underkläderna i storlek 128. På Halpa-Halli finns ändå toppar med tillhörande trosa till och med i storlek 90. Den storleken passar ungefär en tvååring.
Vappu Ojakoski som har hand om inköp av barnunderkläder för Halpa-Halli-kedjan tycker själv att det är onödigt.
- Ett heltäckande linne vore bättre för så små barn, men det är mammorna som vill klä småflickorna i toppar, säger hon.
- Finns inte topparna i små storlekar så frågar mammorna efter dem.
Däremot tycker Vappu Ojakoski det är helt ok med vadderade behån från storlek 140.
- Den storleken passar flickor i 10-11-årsåldern just den ålder då brösten på en del flickor börjar utvecklas. Behån både skyddar och döljer brösten och det tycker flickorna är skönt.
Vappu Ojakoskis tre egna flickor har också använt och gillat de här modellerna.
Mer skeptiskt inställd till barnbehån är Jessica Fagerström som är magister i utvecklingspsykologi vid Åbo Akademis enhet i Vasa är Hon tycker man här kan spåra en sexualisering i marknadsföringen.
Men småflickor har ju i alla tider gillat att gå i mammas högklackade skor och prova mammas behå?
- Om en femåring springer omkring med mammas kläder så klär hon ut sig. Har flickan en egen behå så klär hon sig i den. Det är den stora skillnaden, säger Jessica Fagerström.
Elina Oinas som är lektor vid Åbo universitet och som forskar i flickor och kroppslighet fördömer för sin del inte vadderade behån för flickor i tio-elva-årsåldern.
- På sätt och vis kan behån göra att flickorna förhåller sig mer naturligt till sin kropps utveckling. Det behöver inte kännas så pinsamt att få bröst, säger hon.
Men Elina Oinas vill ändå höja ett varningens finger.
- Blir det ett tryck på att man ska vara sexig i den åldern så är det inte bra. Det finns ju faktiskt mycket av obehagliga porrinfluenser i dagens ungdomsmode. Man spelar ofta på flickors osäkerhet.
- Men själv ser jag inget fel i att man säljer vadderade och sportiga behån i glada färger åt unga flickor, säger Elina Oinas.


KOMMENTAR
Ja, ni har hört det förr. Det börjar redan på BB med ljusblått för pojkar och rosa för flickor.
När jag hade småbarn revolterade jag och bröt så ofta jag kunde mot de oskrivna reglerna. Inte ändrade världen för det. På sin höjd resulterade tilltaget i någon förvånad blick och ett och annat höjt ögonbryn. Inte mer.
Nu har jag ett barnbarn och förirrar mig igen ibland till klädbutikernas barnavdelningar. Jag tycker könssegregeringen har tillspetsats ytterligare. Nu är flickkläderna än flickigare, för att inte säga kvinnliga, och pojkkläderna än grabbigare och tuffare. Försök hitta en helt vanlig grannfärgad pojktröja utan tryck och bilder av Batman, Spiderman eller någon av de andra superhjältarna. Omöjligt.
På den rosa flicksidan finns prinsesskläder, men också kläder som förvandlar småflickor till vuxna kvinnor i miniatyr Inte sällan med en lite sexig anspelning dessutom.
Och på tal om ljusblått och rosa: För oss vuxna är det tillåtet att klä oss i vilka färger som helst. Blå tröja eller klänning för en kvinna är helt ok, likaså rosa skjorta för en man. Vi kan välja fritt bland hela färgspektret när vi köper kläder.

Brita Svedlund-Hästö
Publicerad 6.3.2009 kl. 21:43
Uppdaterad 6.3.2009 kl. 22:00
Av Lowa - 13 mars 2009 19:18

Look va de står i Österbottens tidning:


Mannen ska borra och fixa bilen

I en undersökning som Iltalehti gjorde ombads finländska kvinnor lista de viktigaste praktiska egenskaperna hos män.
Att sköta om bilen och göra olika servicejobb på den kom på första plats. På andra plats kom installationer av digitalboxar och annan elektronisk utrustning. Att spika upp tavlor och använda borrmaskin kom på tredje plats. Byta vinterdäck själv kom fyra och montera möbler på femte plats.

Lotta Lappinen
Publicerad 12.3.2009 kl. 09:53Okej, jag tycker att de även skall laga mat, städa, byta blöjor, vika tvätten, åka med ungarna till tandläkaren, rådgivningen, handla mat, betala räkningar ... ja , herregud! .. man hjälps välan åt.. men tror faktiskt själv också att männen mår lite bättre när de även får känna sig behövda och göra de här andra grejerna..som spika upp tavlor, byta vinterdäck osv..
Av Lowa - 13 mars 2009 14:55

I dag har Theresa och jag varit på kaffe till Svarta Katten med barnen... och sedan hör och häpnad .. har vi gått, gått och åter gått. Barnen sov i vagnen i vi babblade som aldrig förr. Mötte en och annan skata på stan men, men dom slipper man väl aldrig se.


Ja, det otroliga är ju att jag tycker det är helt okej att ta en promenad lite nu och då. Nu är det nog dags att börja om dessa välfärdsringar skall försvinna inom kort.... eller någonsinn?! Mmm, jag vet.... jag skall inte leka så kaxig, de går välan som vanligt.. ja, i morgon köper jag ny träningsoverall, nya länkar pjäxor och sen går jag aldrig mera på promenad.

suck, stön... man känner väl sig själv!

Presentation

Omröstning

Vilket stjärntecken är du som läser denna blogg?
 Stenbock
 Vattuman
 Fisk
 Vädur
 Oxe
 Tvilling
 Kräfa
 Lejon
 Jungfru
 Vågen
 Skorpion
 Skytt

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästboken

Rosa Bandet

.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards