Alla inlägg under mars 2010

Av Lowa - 8 mars 2010 22:23

Upprymd av mig själv, insåg jag plötsligt att föreläsningen hade börjat. Kan bli tokig på mig själv och ännu mera irriterad över sölkorven som körde framför mig hela vägen ut till jomala. Jomala rakan skulle minsann gått snabbare om jag cyklat i halkan. Tro mig, jag vet.. tror att jag har slagit världsrekordet i cykling på denna raka vägslinga.


Självkänsla och relationer


Det var kvällens föreläsning och den var ruskigt bra. Lite tankeställare fick man sig allt, samtidigt som en och annan tår forsade ner längs kinden och naturligtvis också skrattets levande eko.  Lennart Martikainen guidade oss igenom lustigheterna, livets märkvärdiga funderingar. Ja, så pass bra att nyfikenheten dykit ner i denna tantas andetag. Precis, har bestämt mig för att gå en kurs... behöver bara lite guldpengar först.   Hur jag nu skall trolla fram dessa baloobas, det är frågan?




Av Lowa - 7 mars 2010 21:05

Läs den här krönikan på Nya Åland. Det är min kära bror som funderar över de mest märkliga årsdagarna som tvingats in i våra kalendrar. Riktigt rolig läsning tycker jag.

Av Lowa - 7 mars 2010 19:21

Innerligt uttråkad, små irriterad över mitt trista liv kände jag att en livlina behövde utnyttjas. . . både för min egen skull men även för mina statsungars skull. Vi behövde en dag på landet, hos syrran bland hönor och tuppar, runt skördetröskor och traktorer.


Iväg vi for till Godby för att plocka upp Medlartrollet som spenderat helgen med sin pappa. Busat med pappsen så mycket så att tanden damp ner i gapet i stället för på bordet. Så kan det gå.. och tänka sig.. den där lilla tandfén fattade även galoppen hos pappa. Hur kunde tandfén veta att han var just där när tanden lossnade så att en liten slant hittades under huvudkudden... undrade lilla Gustav.

  

Väl framme vid syrran möttes vi av en glad moster med nystekta plättar. Mobbo satt och följde skidningen på tv och förundrades vad kattstackaren fått för fel när huset fylldes av busungar.


Staffan dök upp efter en stund, för att få sig en plätt och kika på sin fläskiga moster samt alla kusiner. Guldhjärta som han är fick småkillarna fara med på en traktorfärd och vet ni, Medlaren har minsann berättat att de även plogade. Dessutom fick de betalt för fint arbete med en varsinn kartong ägg. Dessa ägg fick ingen ta när vi kom hem. Helst ville barnen sova med äggen och efter mycket, mycket övertalning har vi nu dessa Storgårds ägg i köket. Hårt övervakade, eftersom ingen annan nu får röra dessa.

  


En mycket spänd kille, fundersam om detta verkligen var en bra idé eller inte. Märkligt nog var han inte ett dugg blyg utan kastades i famnen på Staffan sen bar det av på jobb med traktorn.  

Inne satt vi och väntade, babblade om ditt och datt och förundrades över barnens långa resa. Tack Staffan, barnen pratar om det ännu.. i sömnen.. (fniss)

     

Bilen full med ägg, mumsiga bullar och hemlagad sylt tog vi oss hem med buller och bång. Glada, nöjda över en dag på landet. Tack, tack.  


Av Lowa - 6 mars 2010 21:58

Nu börjar det köra ihop sig lite, tala om att jag behöver en kalender eller så flera Lottor. Just det, måndag vill jag fara på en självkänsla föreläsning, tisdag har Medlaren och Tjejtjusaren fottis på 2 olika ställen och jag själv skall få information om högstadiet, småtrollen behöver bevakning hemma, och barnflickan har svenska kurs. Onsdagen vill jag spendera med att lyssna på Cita och hennes syster som berättar om droger.


Nu gäller det alltså bara att få alla pusselbitar på plats. Allt från barnvakter, arbete, mammatid, middagstider samt alla de olika föreläsningar som för min egen skull skulle vara intressanta.

Av Lowa - 6 mars 2010 19:42

Lillflingan vaknade förståss efter en stund, överlycklig över att själv få tulta omkring i snön.

  

det är tungt det här att bära på snöklumpar.. brollan gör också det som ni ser...

 


Vi klättrade åter igen i träd, busade, skrattade och hoppade lite här och där... 

               

och så gick vi hand i hand och sååå...

  

  


... käka lite läskig snö.. och bläk va äckligt...

  


Filurar lite granna..

 


så här känner nog sig Skogstrollet också... 

 Vicken hääärlig dag.. la,la.,la 


Ludwig och jag har en liiitet dilemma.. nämligen vantar.. gissa vem som har vunnit ?    

  


... va fräckt, brollan sitter och dricker mitt framför näsan på mig.. nu gäller det verkligen att utnyttja kvinnans list...

  


Ge hit den nu barra snåljååååp...

  


Det gäller att hålla tungan rätt i munnen..

  

speciellt när man har en sådan här söt Lillflinga till syster...

      

  

Av Lowa - 6 mars 2010 19:36

Av Lowa - 6 mars 2010 15:36

Morgonen påbörjades med en vrak frukost, mannagrynsgröt, kanel, socker och tranbärsjuice. Mumsigt värre och en Lillflinga nergrötad mellan lilltån och hårbotten rustades upp och fixades färdig för en promenix i det ljuvliga vintervädret. Soligt värre och som vanligt paltades patrasket på av Trollmors flinka händer medan Skogstrollet duktigt klarade sig själv och djurens fodran.


Till ungarnas förvånan (not) släpades mammas kamera med och linslusarna fick bjuda på lite underhållning. Genom Ålands värsta vallar hoppade barnen glatt lite hit och dit...

  

Elias hälsar glatt till alla han känner även fast han var lite sur över de röda vinterbyxornas färg. Han tyckte nämligen att killar inte skall ha röda byxor, själv tycker jag att det är en kanon färg. Syns, om inte annat.


Iväg mot Lillaholmens skepp och isiga atmosfär.. frågan är om vilden verkligen vill?

  

Skogstrollet och vilden diskuterar livets allvar medan Lillflingan förståss inte orkar höra på gubbarnas diskussioner och somnar utmattad i vagnen.

  


                


Alltid kan man ju äta lite mumsig snö förståss ?

  


             


och vila sig lite i snön..



 


... ibland blir man bara så trött på småttingar.. man måste ju bara vänta och vänta...

  


... Lotta, jag är faktiskt törstig. Varför har du inte tagit med någonting att dricka?  .. Ja, Eric hade ju förståss rätt. Inte hade vi någon picknick med oss och alla var vi lite bulla & trip sugna. . .

 


... vi fick även beskåda någon filur som tog sig ett dopp i havet... ja, det var inte bara dessa fåglar som doppade sig vilt...

  

..nix, 2 vågade tjejer kastade sig i vaket.. fy fabian, vilka tuffa tjejer.. jag huttrar fortfarande av bara tanken...

   

            

Så klättrade vi lite i träd, rätt kul de där... det skulle ni prova. Mamma höll sig dock på marken, kanske bäst det.. ett och annat ben hade väl brutits annars.

  

Här kommer en bild jag gillar skarpt. Vinterbär

    

Av Lowa - 5 mars 2010 20:05

  

Hurra, hurra hurra till stora Molly tjejen idag. Många kramar från hela trollfamiljen.

Presentation

Omröstning

Vilket stjärntecken är du som läser denna blogg?
 Stenbock
 Vattuman
 Fisk
 Vädur
 Oxe
 Tvilling
 Kräfa
 Lejon
 Jungfru
 Vågen
 Skorpion
 Skytt

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästboken

Rosa Bandet

.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards