Alla inlägg den 27 september 2009

Av Lowa - 27 september 2009 23:40

Efter att ha sovit en hel natt (har inte hänt på år) travade vi ner till hotellets källarvåning. Möttes av en större variant av afrikansk fransktalande frukostvärdinna. Mysigt åt vi våra baguetter med jordgubbsmarmelad och drack det terrorliknande svarta kaffet. Jag gillar kaffe med smak, men det här var något i hästväg. (hoho)


Skogstrollet och jag njuter av Paris, varandra och den härliga rundvandringen med buss. (blink)

Njuter av Paris!  

Så, dags att ta itu med staden.. vi bodde väldigt nära vad vi kallar riktiga centrum... hoppade på en svindyr bussrundtur men det visade sig att det var en av de bästa grejerna vi gjort. Vi såg allt, nja.. nästan.. men det vi tyckte att vi hann med. Turen kostade 24 EUR/person men man fick hoppa på och av vid de olika turistattraktionerna och sedan gällde bussturen i 2 dagar. Det var ju inte fy skam. Vi har nu hunnit se de vackra målningarna som tex Mona Lisa och måste faktiskt säga att varken Skogstrollet eller jag är vidare förtjusta i konst. ... men korkad är den som inte går och kikar hastigt i detta museum för har då aldrig sett någon måla så vackert, med sådan kraft och känsla.


Kika här har vi skattkammaren.. jag kan för er berätta att här skannades vi från topp till tå för att få komma in över huvudtaget.

Skattkammaren  


Nicke eld och lågor för att få komma in i den världsberömda byggnaden.. (fniss) ... de trodde jag aldrig! ..men kanske vi två troll börjar mogna till lite granna..

Nicke med våld på väg in mot skattkammaren!  



och kika på Mona Lisa.. jag kan inte skryta om bilden jag tagit, men verkligheten var en helt annan. Målningen var inramad med alla slags plastfunderingar och så fick blixt ej användas så, det blev som det blev.. men ni ser ju att vi sett henne i allafall.

Mona Lisa  

Här inne på museumet skall jag även förklara för er att det var ett av världens snyggaste toaletter. Kostade visserligen 1 EUR att göra sina bestyr men grabbarna kom och öppnade toa dörren, och så fort gänget avlägsna sig från toan så gick städerskorna och tvättade rent hela toaletten, speglarna, lavoaren, handtaget.. ja, minsann.. allt!

Vi åt massor med god mat, drack vin lite här och var, promenerade, promenerade och åter promenerade. Ljuvligt vackert väder, fantastiska hus och måste säga att jag verkligen rekommenderar detta till alla. Dock väldigt dyr stad så en hel del kryssidyller om man inte ork äta baguetter hela dagarna förståss. Det gjorde vi en del, picknick i parker and so on... mysigt, romantiskt eller vad ni nu vill kalla det. (blink)


Av Lowa - 27 september 2009 23:04

Lite halvspända och fundersamma hur våra små troll skulle klara av att vara utan trollmor och Skogstrollet begav vi oss trots funderingar iväg med våran älskade båt Rosella. Frukost på båten och tro det eller ej.. vi slafsade i oss fukosten på några sekunder.. ja, tills vi insåg att vi inte denna gång hade så värst brått. Hm, vi hade nämligen 2 hela timmar på oss att tugga i oss alla de finfina slarvorna som frukostbuffén bjöd på.


Konstig känsla det där, att vara ensamma inte jaga någon halvvild lintott på väg att ta sikt mot frukostbuffén, medan den andra skall matas, den 3:dje stoppas från att bege sig till spelhallen, den 4:de övertalas från parfymbutiken, den 5:e uppfostras att sitta fint vid matbordet tills alla ätit klart. Nåja, båtresan gick utmärkt och sedan var det bara att hastigt ta bilen och visa sin nuna längs Stockholms alla förorter.. och röja sig fram i 2 timmar till Skavsta.. (det stör mig att de kallar det Skavsta/Stockholm) .. de kan lika gärna kalla det skåne för mig.. det kändes som en evighet att plöja dit ner. (frust)


Vi tackla oss fram, färdigt incheckade.. (för det hade jag sett till) och väldigt smidigt tog vi oss in i väntsalen.. ja, ja.. efter alla miljoner kontroller förståss... och den här kråkan hade tydligen MISSAT att man inte fick ha med sig ett och annat på de här märkvärdiga flygen.. jeps, ni har rätt... !!! Jag sitter mycket av min tid och förklarar för passagerare vad man inte får ta med i flygplanen.. men va i himmelen.. man behöver ju allt juuu! (he,he)


Sååå, äntligen vill Ryanair ha oss in i det megastora flyget... härligt att se flygvärdinnorna/värdarna.. som stod på rad och gjorde uppropet med nödutgångar osv.. värsta showen! Gillade det lite annorlunda upplägget! Okej! Det var verkligen trångt. Skogstrollet satt med magen och näsan rakt i den andra chockgula stolen framför och märktes tydligt att Ryanair verkligen sänker sina biljettpriser men tar ut sina stålar med att ta betalt för bagage, sälja svindyr läsk, parfymer, godis, och sist men inte minst skraplotter. Det är ju en häftig ide!


Väl framme slussades vi ut, försökte oss på de vidrigaste toaletterna i världen och sedan köpte biljetter till bussresan som slutade efter ca 1 och en halvtimme i Paris.


Paris   

Wow, älskling.. nu är vi i Paris och bara vi har äran att lära de här fransmännen ett och annat.... sade Trollmor (och trodde hon va humoristisk). (eh) ... Fortfarande kör fransmännen stenhårt på att franska är ett världsspråk och med rynkande pannor lyckades JAG med min stooora charm få bensinmacksgubben att pricka in på kartan var i himmelen vi hamnat .. (observera mitt i natten)!


Skogstrollet var sugen på promenad.. från bussstationen till hotellet! Det kan ju inte vara så svårt påstod han ?! Hmm, vi gick i 2 timmar!! Jag lovar.. jag som värsta primadonnan med högklackat, gnällig.. och halllooo.. jag hade inte ens fått middag. Nåja, vi lyckades hitta vårt hotell efter att ha irrat på en lååång stund. Checkade in, kastade av oss grejerna och begav oss till en liten mysig restaurang. Där åt vi en underbar middag, drack lite vin och dunsade utpumpade ner i vår stenhårda... utan bäddmadrass ljuvliga säng (ho,ho).


Ja, vi var ju inte där för att sova i allafall .. i Paris menar jag! .... fortsättning följer gott folk.. nu e de natt och jag skall pussa på småtrollen lite före arbetet kallar i morgon bitti.

Presentation

Omröstning

Vilket stjärntecken är du som läser denna blogg?
 Stenbock
 Vattuman
 Fisk
 Vädur
 Oxe
 Tvilling
 Kräfa
 Lejon
 Jungfru
 Vågen
 Skorpion
 Skytt

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästboken

Rosa Bandet

.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards