Alla inlägg den 19 maj 2009

Av Lowa - 19 maj 2009 21:23

Här har vi Tici, min gamla trogna och normala vän... *fniss* ! Hon är jungfru, och får allt att hända på ett flax.. och det bästa med Tici är att vi kan komma överrens om att vi skall träffas.. men så glömmer vi bort det båda två. Ingen blir sur! .. det är inget tvång på att ringa, träffas eller höras utan vi vet alltid att den andra står där om det behövs. Det är väl ändå en riktig vän tycker jag! Inga krav, och vi accepterar varandras knäppa egenheter.

Kram för sådan vänskap!

Av Lowa - 19 maj 2009 21:09

Skoggi... nu är det dags att fixa en kanin till tösen din! Hon vill ha en.. japp, jag har en som ni kanske kan ta över dessutom. Vadåååå? De skulle ju vara perfekt.. jag har ju försökt övertalat dig på alla möjliga sätt. Så, kanske detta skulle lyckas bättre *ler*... jasså, inte de inte! Nähä!


Sara är i allafall väldigt duktig med kaninen, även fast hon var lite rädd först. Den hoppar lite hit och dit den där kaninen. .. precis som Sara.. hon hoppar ju också fram genom livet... *härligt* ...Sara är också jätte duktig med barn.. hon börjar bli så stor!


Gustav blev aldeles förstörd när han upptäckte att Theo och Sara varit hem till oss och han inte varit hemma. Elias, Frida, Gustav, Ludwig (och liiite mamma då) åt mockarutor som bara den. * mumsigt* De blev kvällsmål.. japp, jag som brukar vara sååå noga! Där for alla sockervärden åt pipan.. men va gör det... Ludde fyller ju bara 2 år en gång .. så de så!

Av Lowa - 19 maj 2009 21:01

Theo var och lekte med Ludwig idag, till Luddes stora förtjusning! Theo är väldigt duktig med småttingar och skulle inte förvåna mig om han en dag kommer att skaffa sig en hel rös med småtossor i sitt hus, eller om han börjar jobba med barn på ett eller annat sätt.



Av Lowa - 19 maj 2009 20:42

Är det inte märkligt hur barn funderar... och vad de vill lära sig när de är små! Ju äldre de blir är ju allting så förskräckligt tråkigt.

Just nu är det mycket tal om man skall lära sig finska eller inte! Jag tycker att det är bra om man lär sig så många språk man bara kan. Ju fler .. desto bättre! Så tycker dock inte alla och de här med finskan verkar vara väldigt infekterat här på Åland. Löjligt! Avudsjukt, eller vad är det?


Landshövdingen är en tuff herreman ... han har nu nämligen gått ut i tidningarna med att finskan behövs på Åland och att man gör bort sig som inte lär sig finska eftersom det trots allt behövs finsktalande på många tjänster på Åland.  Håller med om att finskan behövs i många arbetsplatser. . . finlandsvenskarna har enligt svenska tidningar förtur på jobb på fastalandet eftersom de kan båda språken. Finskspråkiga på fastalandet vill inte lära sig svenska. Det är väl också korkat eller?


Skall vi bedriva en turistnäring på Åland.. ja då behöver vi också ha möjlighet att ge den finsk språkiga befolkningen (som består av ca 50 % av våra turister) service på deras eget språk. Vi säljer mera, om vi kan sälja på kundens modersmål... ja, så tror jag i allafall. Det samma gäller förståss de tyska, engelskspråkiga turisterna också.


Skulle det finnas ett finskspråkigt dagis på Åland så skulle jag naturligtvis sätta dit mina barn. Tyvärr har vi här på Åland inte valmöjligheten att välja dagismiljöns språk som man däremot kan i Helsingfors .. Låt mig ge ett exempel .. min kusins son ...

Han pratar finska med sin far, svenska med sin mor, gick i franskspråkig skola, läste engelska och tyska i skolan och kan även spanska flytande. Tänk att ha den förmånen! Wow! Lite avis blir man allt, eller hur?



Av Lowa - 19 maj 2009 20:28

 

Vi har inte haft kalas idag.. nä, för Elias hade fottismatch och dessutom tänkte vi inte ha ngt kalas direkt. Tici, Theo och Sara dök upp med lite mockarutor (mums) ... undrar varför hon bakat ? ehhh..hmm... månne de vara för att hon inte trodde att jag gjort de.. mm.. antagligen läser hon inte bloggen så ofta eller?

Gulle vännen, de hade bakat och stått i för att fira lilla Ludwig. Det var väl gulligt.

Neo och Solveig var en sväng över och hälsade på också. Ludwig fick sina första vattenpistoler. Få se om syskonen kommer att bli helt våta av Ludwigs småhyss nu... *vimlar med ögonen*

Sådärja... då var denna dagen över... ni skulle se hur jag ser ut... snoren rinner, ögonen är blodsprängda, ögonlocken hänger, näsan är torr, knallröd och ilsken och nyser varannan minut. Vill helst av allt soooova, men ni vet.. trollen måste styras upp först.


Av Lowa - 19 maj 2009 14:35

Jag hoppas ni är medvetna om hurudant tålamod det krävs av en förälder att baka med barnen ... som kan allt PÄLV (själv). Då gäller det att stå bredvid och titta på när man skall knäcka ägg, oj.. de hamnade på MÄÄÄÄJ mamma... och på stolen och på golvet.


Oj, så tokigt *le* ... sedan skall de stridas lite om vem som skall få vispa äggen, vem som skall få hälla mjölet (som man PÄLV kan hälla.. åtminstonde vill man kunna... men de hamnar på golvet, kläderna, lite i håååret och så lite i burken förståss. *småler*


Medan du nu försöker styra upp allt de elände som hamnat på golvet, bordet, diskbänken, kläderna och i skålen.. så passar du även på att få lunchen fram på bordet och ber barnen börja äta.... (för att hinna stäääda)

Korkade jag, ... Ludwig började kladda med pizzan som han inte alls var sugen på .. och kastade hela vardagsrummet fullt av pizza. 12345.. ja, hur långt skall man räkna? Han fyller ju år ju... vilden alltså! *förtvivlat river mig i håret*


Ja, men nu är ju tårt eländet färdigt... Mommi var hit och gratulerade och provsmakade, tog ut gullungarna på promenad för att jag skulle få städa i fred, och nu sover de små trollen .. så nu får jag vila lite med min hemskaste förkylning på länge...!

Av Lowa - 19 maj 2009 13:58

Jamen, tro de eller ej... den här morsan med 5 yngel har lagat sin första tårta! Japp, ... lite torr, inte så snygg ... men mums va goood... men men..

Hallooo... jag kan se er asgarva nuuu! Ligger ner på marken för den här tårtan är (jag vet) bland de fulaste ni sett. Tårarna rinner i mängder att (in public) visa den här fantastiska tårtan. Okej, girls.. jag lovar... håller mig till att sälja flygbiljetter i stället...så konditor..ja, de blir jag då aldrig (tur!)


Vad gör man inte för sina barn? Gustav ville såå gärna baka en tårta åt lilla Ludwig nu när han fyller år... de ville Ludwig också göra, ja.. baka en tårta!

Tänkte för mig själv.. nå de här skall vi nog klara grabbar! Kavlade upp ärmarna, tog fram kokboken och hittade vanlig sockerkaksbotten till rulltårta. Då var de ju bara att laga en dubbelsats då, tur va väl de ... den ena sockerkaksbotten funderingen.. ja, den blev (öh..hum) sockerkaks skorpa. Japp, de är nog inte många som klarar laga denna kaka. Inte ens barnen gillade det. (suck)


Nåja, den andra satsen lyckades bättre och av den lagade vi en märklig tårta. Ludwig fick själv laga tillsammans med Gustav. De ville ha lite äppelmos, grädde, jordgubbar och så blåbär och strössel förståss. Sååå, den blev sååå här fiiiin! Vi är ju bäst! (slöörp)

Av Lowa - 19 maj 2009 06:36

I går blev det inte mycket skrivet här inte.. nix, somnade handlöst med barnen... säkert tom före barnen *ler*, var så fasligt trött!


Gulle Monica bjöd oss över dit igår kväll på miljöombyte och vi firade lilla Ludwig där igår. Han fick en jätte fin t-skorta (Bilar Bilar), strumpor (kanske hon tycker det är märkligt med olika strumpor) och en liten bil. Han var så glad så, vad lycklig man blir!


Men idag skall vi sjunga för Ludwig... han fyller ju 2 år!


Hej Hej...nu skall jag gå och sjunga till prinsen!



Presentation

Omröstning

Vilket stjärntecken är du som läser denna blogg?
 Stenbock
 Vattuman
 Fisk
 Vädur
 Oxe
 Tvilling
 Kräfa
 Lejon
 Jungfru
 Vågen
 Skorpion
 Skytt

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästboken

Rosa Bandet

.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards