Alla inlägg den 23 maj 2009

Av Lowa - 23 maj 2009 20:32

Glass, det är hela familjens favorit! Här har ni killarna i som övervakar att alla får liiiika mycket...och I can tell you... detta ransakas in i minsta detalj. Märkligt nog har de inte ännu upptäckt vågen.. för annars skulle glassen med säkerhet vägas också.


Pärla har idag satt sig upp, duktig tjej.. dessutom tar hon sig från rum till rum genom att kravla sig frammåt...och fortfarande 2 före att bara krypa iväg från oss. . . men, men hoppas nu det tar några dagar ännu.


Tycker mig se en enorm likhet mellan Ludwig och Nicke.. eller vad säger ni?

Av Lowa - 23 maj 2009 19:59

Har ni sett lurjusen.. ja, han kom hem här om dagen nyklippt från grannfrun. Japp, hon hade mutat grabben med kex och gjorde en vacker frisyr. Gulle vännen! Det blev ju rätt bra ju.. kanske hon kan bli alla grannungars frisör snart :).


Just nu säger Ludwig att : mamma e syyyr! :( och det är hon också.. minsann.. han har just hällt ut heeeela nyinköpta kaninmaten i hallen. Grrr!

Av Lowa - 23 maj 2009 18:44

Vi har varit runt och bilat lite.. jag är lite rastlös idag, och ville ta mig en åktur. Nicke körde bil och jag ville fotografera.. men tror ni jag lyckades bra? ... han körde som en hulligaaaan...lätt att ta bilder i hög hastighet. Han skrek i högan sky... men ta bilder dååååå? Så skulle de zooomas och skärpan ställas in.. och swissssss... ja, så var hela motivet borta! De som jag ville ta kort på.. så, nu tänker jag inte fara på någon fotoresa med den här tvillingen nå mera.. nix.. han är ännu mera rastlös än den här skyttekvinnan :) !

Av Lowa - 23 maj 2009 15:54

Vi var också på kalas, och de var fler med oss.. men eftersom vi inte frågat allas mammor om det är ok att finnas på bloggen så vill vi inte berätta eller visa vem som var där.


Av Lowa - 23 maj 2009 15:46

..Gustav och Eric har väntat på att få komma på kalas.. ääääntligen blev klockan 14 och lilla Fanny och Viggo har nu blivit stora. Vi gratulerar dem igen... och tackar för det fina kalaset. Mums filibabba vilken fantastisk tårta Ulle hade lagat. Kunde nästan inte slita mig därifrån ...smaskens, va god! Vi väntar med spänning på receptet! :)


Gustav fick dock stressigt eftersom han skulle fara till sin pappa idag ..och de skulle åka båt. Det är jätte, jätte spännande tycker Gustav.. så väntar med spänning på om det blev av eller inte!

Av Lowa - 23 maj 2009 14:58

Wow.. va fin buske va? .. färgglad och fin.. skulle passa bra i vårt virrvarr tycker jag.


Idag har jag varit på loppis hör och häpnad barnfritt. Martina lurade med mig på upptåg men tack och lov så köptes ingenting av mig i allafall. Vi passade på och fara till gamla Iwa (minns inte vad de heter numera) för att dricka kaffe och fundera över livets märkligheter. Väldigt skönt och avslappnande att bara få vara ifred en stund.



Av Lowa - 23 maj 2009 10:46

I morse när jag steg upp, då insåg jag att de var idag jag skulle få fara på barnkalas...till grannen Viggo och lilla Fanny. Det skall bli så kul sååå! .. men det är jobbigt att vänta.. och vänta! ..för sen.. efter kalaset, då skall jag fara ut med båten med min pappa. Hmm... mamma säger att det kanske inte blir av eftersom det är så här regnigt.. men jag ser ju bara nååågra droppar ju.. så det MÅSTE bli av! :) ... vi fortsätter väääänta...

Av Lowa - 23 maj 2009 09:33

 File:Lancaster County Amish 03.jpg


Tänk att ta tillbaka tiden och leva som vi vore på 1800 talet... Du har inte rinnande vatten, ingen el, ingen telefon, ingen bil.. bara en trampsymaskin, eller så syr du alla kläder för hand. Du tvättar dina kläder för hand. Du lever i en värld helt utan stress.. igentligen.. kanske man borde gå tillbaka till den här livsstilen. Tänk om det är så att de här Armish människorna som nu lever i sin lilla ort i Ohio har helt rätt. De byter grönsaker med varandra, säljer & byter sin potatis, sina ägg, sina lapptäcken med varandra. Den ena kanske har mjölk och den andra blomkål.. de använder inga besprutningsmedel och använder ingen bensin eller olja. De är om någon .. miljömedvetna.


Nu har jag inte satt mig in i deras religion, men de behöver endast gå i deras egna skolor..för att inte frestas till att vilja ha all den lyx vi lever i. De sitter i ett klassrum fram till 8:de klass och sedan måste de vara hemma och hjälp till med jordbruket tills de blir bortgifta. I skolan lär de sig även tyska och väldigt många har tyska som modersmål.


Familjerna lever verkligen tillsammans, barnen leker och hjälper till med att bära vatten, skala potatis, sy och bygga kojor. Lämnar man en gång den här sekten..så får blir man utesluten av alla... ingen pratar med en...man blir med andra ord väldigt ensam.


Jag hade lyckan att få komma hem till ett Armish hem. Det är inte alltid de vill släppa in en i deras värld men kanske de var lite nyfikna på mig när jag kom från Finland. Den här familjen hade 9 barn...ja, de använder ju inte preventivmedel, de hade en ladugård full med hönor, kossor och grisar. De bjöd oss på te... men det tog en liten stund..för först måste de hämta ved från vedlidret, tända en brasa under spisen och hämta vatten från brunnen. (pust, tänk vilket jobb för lite te) .... inte undra på att man inte vill ha besök. Gubben hade långt skägg, pottfrilla, egen sydda kläder i gammaldags stil ... dvs svart väst, vit skjorta och svarta byxor, kvinnorna hade en vit hatt med spettsar invirkat, gammaldags klänningar med matta tyger och färger.. Alla skor var köpta från en skomakare som special fixade skorna endast för dem... alltså en som även han tillhörde Armish släktet.


Tänk hur de här hoppar på sin häst och kärra på morgonen för att hinna fram till läkaren till kl 15:00 .. kanske de måste stiga upp redan kl 4 på morgonen för att fixa jordbruket, ställa i ordning hästen osv. Tänk om vi levde så här.. jag skulle hoppa på hästen och lämna den utanför sjukhusingången. Det skulle väl se ut de...



Presentation

Omröstning

Vilket stjärntecken är du som läser denna blogg?
 Stenbock
 Vattuman
 Fisk
 Vädur
 Oxe
 Tvilling
 Kräfa
 Lejon
 Jungfru
 Vågen
 Skorpion
 Skytt

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästboken

Rosa Bandet

.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards