Alla inlägg den 7 maj 2009

Av Lowa - 7 maj 2009 21:28

Usch, alltid lika jobbigt... och alltid i sista minuten.. deklarationen ja, usch! Ruggit måste! Någon ekonominisse tänker jag då aldrig bli... för orkar inte ens läsa de här blanketterna.. tack och lov kan man ju göra detta på nätet numera.. (hoppas det fungerar bara).


I vanliga fall brukar jag fara med andan i halsen med blodsprängda ögon, håret fräsande åt alla håll med eld i rumpan till postlådan bredvid skattebyrån. Alltid i sista minuten.. men jag kan berätta.. jag är aldrig ensam! Det är nog samlingsplatsen för alla "gördetisistaminuten" deklarerare.


Ja, det är jag.. det går i arv... så gjorde alltid mina föräldrar också. Kommer ihåg det ännu.. ingen fick prata, alla skulle vara tysta och ingen fick röra.. ( ja, alla miljoner papper som på den tiden måste skickas in också).


Deklarationen skall alltså för vissa lämnas in idag och andra den 14:de. Varför de nu har det på 2 olika datum.. kanske Posten Åland som inte orkar bära så tungt :) eller skattebyrån som inte hinner med att sortera .. ja, vem vet.. men dit måste vi skicka eländet i allafall. Lycka till!

Av Lowa - 7 maj 2009 21:19

Här väntar Neo på kompisarna sina som gungar på den häftiga gungan! Gullig tuffing! :)

Av Lowa - 7 maj 2009 18:47

Titta på de här vildarna som bara älskar parken. Här får barnen bara vara ute, vara sig själva, vara i skogen, vara i sandlådan, vid gungan osv. Fortfarande världens bästa verksamhet!

Av Lowa - 7 maj 2009 18:36

Jag har gått på det... jag har beställt 4 nummer för 169 SEK av tidningen PS. Köpte det i morsdagspresent åt mig själv. Här kommer en förklaring på vad jag skall lära mig :)


PS! Personlig utveckling & Psykologi


Äntligen en tidning för dig som vill veta mer – om dig själv. I PS! får du artiklar som handlar om dig; om hur du får bättre självkänsla och självförtroende, hur du lyckas i dina nära relationer, hur du blir kvitt oro och ångest, hur du sätter gränser. Du får metoder, terapier och tester som hjälper dig att både lära känna dig själv bättre och utveckla dig själv. PS! är en tidning för din personliga utveckling.

Av Lowa - 7 maj 2009 18:07

Sitter och läser tidningen.. måndagens ålandstidning om en mamma som uppmanar föräldrarna att sluta lära sina barn att mobba! Bra skrivet! Super! Jag kan inte heller tåla att man utesluter någon från gruppen. Denna mamma har gett så fina exempel att jag bara måste ta upp dem.


" Föräldrarna säger till sina barn .. Det är ditt kalas du får bjuda vem du vill. Då har man också indirekt sagt... det spelar ingen roll om någon av dina klasskompisar inte blir bjudna. Det spelar heller ingen roll om de känner sig utanför, blir ledsna och känner sig misslyckade och så vidare. Då lär ni ert barn att " skit i andra och tänk på dig själv" och så skriver hon så här... Det är viktigt att vi lär våra barn empati, förmågan att kunna sätta sig in i hur andra känner och tänker"


BRA! DET ÄR FAKTISKT VÄLDIGT TRÅKIGT NÄR DU MÄRKER ATT DITT EGET BARN INTE ÄR BJUDEN PÅ KALASET SOM ALLA ANDRA ÄR BJUDNA PÅ!


Det här gör fruktansvärt ont att se sitt barn bli behandlad på detta vis. Dagen före kanske de är bästa vänner och nästa dag är barnet inte bjudet på kalaset. Barnet undrar varför alla andra i klassen är bjudna på detta barnkalas. Nåja, tyvärr kan inte barnen se klart i detta läge... barnen kan ju inte förstå att det igentligen är föräldrarna som saknar empati och föräldern som stöter ut klasskompisen genom att säga att alla inte får plats med på ett kalas... speciellt om barnen får bjuda 10 och 11 tjejen/killen inte får komma med. Usch, va vidrigt! Detta gör mig förbannad!


Jag kommer själv ihåg att jag till ett kalas börja med en sådan här smörja... då sade mina föräldrar.. Lotta! Du bjuder alla ... eller ingen! Det är ditt val!


Jag tänker också lära mina barn att inte utesluta någon. Alla har något gott i sig.. så är jag uppfostrad. När man blir vuxen.. är det dock viktigt att rensa bland de falska vännerna. En sak är säkert, någon energitjuvar vill vi inte ha i vår bekantskapskrets.

Av Lowa - 7 maj 2009 15:34

Jag älskar ju gamla skåp... på något sätt tycker jag att de har en gammal själ i sig... och nu är jag övertygad.. detta skåp har många gamla själar på lager :).

En herreman kontaktade mig en dag när han sett en bild i tidningen på oss. I bakgrunden såg han genast detta skåp och han undrade om jag såg små gubbar målat på skåpdörrarna. Jag svarade nej och tänkte de var väl det märkligaste samtal jag fått på länge. Nåja, herremannen gav sig inte och bad mig springa och titta en gång till....och här ser ni ..


.. jag ser i allafall en glad figur som är målad här... skoj! Skåpet kommer från Geta och tydligen är det en hel bok skriven om detta. Denna bok fick jag låna av herremannen men tyvärr inte hunnit läsa den ännu.

Av Lowa - 7 maj 2009 15:15

Skön dag.. en del av dagens tvättskörd är ute på tork... någon.. någon ... någon ... som vill komma och vika tvätt? Nähä, inte deee??? mm.. kan förstå det... torktumlaren & tvättmaskinen är också full med tvätt... och så ... en helt babybadkar. Vädret har mulnat till också.... så trist... det såg så lovande ut i morse .... men, men låtom blåsten få tvätten torr nu baaarrra!


Va!? Ni tycker väl inte att vår tvättställning lutar lite?


.. men ser ni grannens staket.. ett sådant vill jag också skaffa för att underlätta mina motionspass lite granna.. ni förstår säkert vad jag menar.. en inhängnad som lill-busen Ludwig inte klarar passera... men tänker man possitivt så kanske jag förlorar några kilon på att hålla mig alert genom att rusa i raketfart runt kvarteret.

Av Lowa - 7 maj 2009 07:57

Avfallskostnad översteg inköpet

JAG HAR följt debatten angående Mise efter vistelser på Åland. Efter påskhelgen hjälpte jag en anhörig med att lasta säckar med isoleringsavfall efter en inredning av vind. Samtidigt lastades ett antal fönster från tidigare renovering. Allt transporterades till Mises återvinning

i Mariehamn. Personal på plats räknade ut att allt skulle kosta 500 euro för deponeringen. Kostnaden för deponin översteg därmed inköpet av isoleringen! På frågan var vi skulle göra av avfallet lämnades beskedet att vi kunde köra ner till Renhållningen. Här betalas det per kilo och slutsumman blev 80 euro jämfört med Mises 500. Förtjänsten på att köra ca 20 meter blev alltså 420 euro. En räkning på 108 euro kommer 1 gång/år till fastigheten från Mise. För vad betalar man i denna avgift när det kostar att lämna deponi? Avgiften är påtvingad för mina anhöriga har inte skrivit under något avtal med Mise. Bortforsling av hushållsavfall sker genom Renhållningen till en annan avgift. Mises agerande synes märkligt och i en del insändare har man krävt att ärendet skall föras till EU:s domstol. Med svensk lagstiftning i ryggen ligger det nära till hans med bedrägeri. Någon förmår genom vilseledande någon att betala för något som inte finns. Årsavgiften från Mise leder ju människorna i god tro att deponi ingår i avgiften.


Anders Andersson

Sverige


Presentation

Omröstning

Vilket stjärntecken är du som läser denna blogg?
 Stenbock
 Vattuman
 Fisk
 Vädur
 Oxe
 Tvilling
 Kräfa
 Lejon
 Jungfru
 Vågen
 Skorpion
 Skytt

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästboken

Rosa Bandet

.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards