Direktlänk till inlägg 7 maj 2009

Deklarations eländet sista dagen idag eller 14:de!

Av Lowa - 7 maj 2009 21:28

Usch, alltid lika jobbigt... och alltid i sista minuten.. deklarationen ja, usch! Ruggit måste! Någon ekonominisse tänker jag då aldrig bli... för orkar inte ens läsa de här blanketterna.. tack och lov kan man ju göra detta på nätet numera.. (hoppas det fungerar bara).


I vanliga fall brukar jag fara med andan i halsen med blodsprängda ögon, håret fräsande åt alla håll med eld i rumpan till postlådan bredvid skattebyrån. Alltid i sista minuten.. men jag kan berätta.. jag är aldrig ensam! Det är nog samlingsplatsen för alla "gördetisistaminuten" deklarerare.


Ja, det är jag.. det går i arv... så gjorde alltid mina föräldrar också. Kommer ihåg det ännu.. ingen fick prata, alla skulle vara tysta och ingen fick röra.. ( ja, alla miljoner papper som på den tiden måste skickas in också).


Deklarationen skall alltså för vissa lämnas in idag och andra den 14:de. Varför de nu har det på 2 olika datum.. kanske Posten Åland som inte orkar bära så tungt :) eller skattebyrån som inte hinner med att sortera .. ja, vem vet.. men dit måste vi skicka eländet i allafall. Lycka till!

 
 
Tessa

Tessa

7 maj 2009 22:14

Själv tryckte jag in min deklaration i deras brevlåda på söndag kvällen 06.04 och den skulle varit inlämnad på fredagen. Varför inte göra det i tid? Det är ju inte så att man får ränta på att hålla på d lixom.

http://bianco.webblogg.se

 
Ingen bild

Lowa

7 maj 2009 22:27

Ja, rackarns.. jag skall nu försöka! Det är som om man tror att man skulle slippa göra eländet om man haaalar på det. :( Omoget! ja vet! :)

 
Ingen bild

farmor

8 maj 2009 08:20

Käraste Lotta! Jag förstår att det är pekka som vi säger i Sverige att gå igenom deklarationen - trots att det var ett av mina arbeten på den Bokföringsbyrå jag arbetade på i Kalmar - för väldigt länge sedan - så tycker jag att bara utformningen av denna blankett visar så mycket förmynderi från Skatteverket att man mår dåligt. Intygandet på heder och samvete som det stod förr på blanketten gjorde ju inte saken bättre - och det lever ännu kvar. Man har en känsla av att de som granskar blanketten - sällan hjälper utan i stället stjälper - fel - men så känns det i alla fall. Så kära Lotta du har min fulla förståelse för en inlämninge - själv kollar jag våra omgående och sänder även telefonledes in underskriften omgående - då känner jag mig äntligen fri från denna jobbiga blankett.
Du skriver så fint om barn som inte får vara med på kalas. Absolut ska alla eller ingen bjudas. När Niclas var liten hade vi så förspänt att i dete radhus vi bodde var grannens flicka en klaskompis till Niclas. Så vi bjöd alltid hela klassen 25 st tror jag minst att det var och varierade med att en gång så fick barnen äta mat i vår gillestuga och så fick de vara inne hos Anneli och dansa - nästa gång tvärtom och det viktigaste - alla var med. Även Annette bjöd alla klasskamrater och trots att alla då var i vår gillestuga så gick det väldigt bra. Att uteslutas sätter spår i barnets själ för tid och evighet. Om sedan barn grälar och inte vill leka med någon kan man ju försöka tala dem tillrätta med att tänk om det var du hur känns det då? För nog måste barn få gräla lite med varandra - ha olika åsikt - och sedan bli sams igen - bara man inte gör varandra illa psykiskt och fysiskt så är de faktiskt bra på att själva lösa problemen.
Älskar din blogg Lotta. Läser den varje morgon och njuter. Ni alla mina kära är så långt borta från mig och jag skulle så gärna vilja hjälpa er med barnen vilket bara går de gånger jag är hos er - det tynger mig - att jag inte kan hjälpa till i er vardag. Men din blogg Lotta ger mig möjligheten att ändå få delta i er vardag.
Älskar dig, min son och alla underbara barnbarn jag är lycklig farmor till Kram.

 
Ingen bild

Lowa

8 maj 2009 10:41

Tack Pammo.. de va fint skrivet :) !

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

8 maj 2009 19:16

Varma goa farmor Mia - så underbart härligt
skrivet! Det gick rakt in i hjärtat och jag blev nästan tårögd.
Kramar,
Ing-Gun

http://lambergsfrua.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lowa - 20 november 2011 17:00

IIP- investor in people fick Mariehamns stads barnomsorg för något år sedan. Undrar om den tjusiga stämpeln gäller 2012?   Mariehamns stads prioriteringar gällande barnomsorgen är troligtvis katastrofal. Överbevisa mig gärna, tack. Är det sunt at...

Av Lowa - 2 september 2011 11:47

Åland är inte "safe" för våra barn mera!   Jag är en förälder till både små och stora. Jag är rädd, precis som du säkert också är. Alarmerande rapporter från Landskapsrevisorerna visar att polisen behöver mera resurser mot droger, fältarna vädjar...

Av Lowa - 20 juli 2011 09:34

På den här gatan i stan kan det hända lite vad som helst. Ja, just det ... som   Lillflingan har nu fullt upp med att rymma till sin kompis Ebba som bor något kvarter från oss. Själv är jag så gott som naken hemma när lilltjejen med bestämda steg...

Av Lowa - 18 april 2011 14:36

Gustav har fått sig lite nya utekläder från Familia och måste säga att de verkar vara fantastiskt bra.   Lindberg barnkläder, jacka och byxa för 82,50. Ett svenskt märke. Detta funktionella skalplagg/set (jacka och byxa) är tillverkat i vårt v...

Av Lowa - 3 april 2011 21:47

Har nu varit hemma i en vecka och haft "semester"... barnen har turvis spytt som sprutande dinosaurier... så ett antal lakan, kuddar, täcken, kläder, handukar, toalettstolar, händer, munnar, hårstrån, golv, tänder och gud vet vad har fått sig en bakt...

Presentation

Omröstning

Vilket stjärntecken är du som läser denna blogg?
 Stenbock
 Vattuman
 Fisk
 Vädur
 Oxe
 Tvilling
 Kräfa
 Lejon
 Jungfru
 Vågen
 Skorpion
 Skytt

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästboken

Rosa Bandet

.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards