Direktlänk till inlägg 6 maj 2009

Få större morot för att gå til skolan?

Av Lowa - 6 maj 2009 07:51

Skolan har ett projekt för att få barnen att röra på sig mera. Detta eftersom barnen i dagsläget sitter mest framför data och tv så att larmrapporter från myndigheterna... haglar in eftersom barnens skelett är så kassa och framför allt.. barnen mår dåligt av att de inte rör på sig i den friska luften.


Projektet går ut på att man skall få så mycket kryss som möjligt, detta efter hur många timmar man är ute efter skolan, och man får dessutom ett kryss om man går till skolan och går hem. När barnen lyckats få mycket poäng får de en pingisboll.


Jag tycker detta är ett super bra initiativ till att få alla barn att röra på sig. Vad vi skall komma ihåg är att detta är en läxa till barnen att vara ute, och att gå till och från skola. Barnen däremot vill ta bussen, men jag anser att man skall stöda läraren i hennes val av läxor eftersom jag också tycker att det är ett bra ändamål. Gubben min däremot tycker att barnen skall få ta bussen för att det är huvudsaken de tar sig till skolan. ha,ha.. tänk att vi inte har annat att argumentera om.. än om man skall lyssna på läraren och gå till skolan, eller dissa läraren och ta bussen!


Barnen och gubben tycker att det är för lite med en pingisboll som morot till barnen.. men herregud, tycker ni att de skall få något alls! Vad skall man ge barnen för morot så att de skall vilja vara ute.... till 300 barn?? .... Skall skolan börja ge 1000 EUR till varje barn nu för att få barnen att vara ute... ja, jag menar .. de vill ju bara ha pengar.. ja för inte vill de ha böcker .. nä, de är tråkigt (tycker barnen alltså)... inte vill de ha hopprep ( nä, då måste man ju röra på sig)... vad menar de att moroten skall vara? Jag fattar inte..??

 
 
Rosie & Harry

Rosie & Harry

6 maj 2009 08:22

Tycker själv att det är bra att barnen får röra sig. Men på den skolan som våra barn går på är de mycket ute på rasterna och spela boll bland annat. Och på visa skolor får inte barnen vara inne på rasten men jag håller med dig lärarna måste få ett stöd så de vet att vi föräldrar håller med dem. i just sådana viktiga frågor som våra barns hälsa. Tyvärr så skulle inte jag vilja att mina barn ska gå till skolan eftersom det är ett x antal km. Men bor man inte så långt ifrån så är det ju bra att kunna gå. Men morot är ju inte fel att ge men håller med ska det vara pengar för at de skall röra sig. Ha en fortsatt bra dag och hoppas det skall gå bra med att få barnen att röra sig mer. Kjamen


http://bearclaw.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Lowa

6 maj 2009 13:04

Japp.. vi har inte långt till skolan här..förstår om barnen som har väldigt långt måste ta sig med buss :) Någon sådan ragata är jag inte att jag tycker de måste gå en 7 km till skolan. haha...men när det handlar om en kilometer kanske så gör de gott för dem :) Ha det bra!

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

6 maj 2009 22:58

Alldeles utmärk att försöka få barnen mer aktiva. Stötta läraren - för barnens skull!
För att locka barnen kan det nog vara motiverat med någon form av morot. Tycker nog personligen att en pingisboll känns lite futtigt. Hellre ingenting alls då. På min skola hade vi också tävling för att få barnen att röra på sig. Olika aktiviteter gav ett eller flera kryss. Varje kryss skulle godkännas av förälder eller lärare (om aktiviteten utfördes i skolan. barnen kunde alltså inte kryssa i själva hur som helst. När man fått ihop ett visst antal kryss (tror vi hade 25 eller 30)på en månad, fick man lämna in sin talong till läraren. Sen drogs en vinnare, som fick en biobiljett. Visserligen är biobiljetter dyra idag, men jag tror inte det blir så mycket dyrare än en massa pingisbollar. Och definitivt mycket roligare. Kanske man kan få några företagare i stan att sponsra olika vinster?
Hur som helst - med eller utan morot, hoppas jag att lärarna lyckas få igång barnen.
Kramar,
Ing-Gun

http://lambergsfrua.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lowa - 20 november 2011 17:00

IIP- investor in people fick Mariehamns stads barnomsorg för något år sedan. Undrar om den tjusiga stämpeln gäller 2012?   Mariehamns stads prioriteringar gällande barnomsorgen är troligtvis katastrofal. Överbevisa mig gärna, tack. Är det sunt at...

Av Lowa - 2 september 2011 11:47

Åland är inte "safe" för våra barn mera!   Jag är en förälder till både små och stora. Jag är rädd, precis som du säkert också är. Alarmerande rapporter från Landskapsrevisorerna visar att polisen behöver mera resurser mot droger, fältarna vädjar...

Av Lowa - 20 juli 2011 09:34

På den här gatan i stan kan det hända lite vad som helst. Ja, just det ... som   Lillflingan har nu fullt upp med att rymma till sin kompis Ebba som bor något kvarter från oss. Själv är jag så gott som naken hemma när lilltjejen med bestämda steg...

Av Lowa - 18 april 2011 14:36

Gustav har fått sig lite nya utekläder från Familia och måste säga att de verkar vara fantastiskt bra.   Lindberg barnkläder, jacka och byxa för 82,50. Ett svenskt märke. Detta funktionella skalplagg/set (jacka och byxa) är tillverkat i vårt v...

Av Lowa - 3 april 2011 21:47

Har nu varit hemma i en vecka och haft "semester"... barnen har turvis spytt som sprutande dinosaurier... så ett antal lakan, kuddar, täcken, kläder, handukar, toalettstolar, händer, munnar, hårstrån, golv, tänder och gud vet vad har fått sig en bakt...

Presentation

Omröstning

Vilket stjärntecken är du som läser denna blogg?
 Stenbock
 Vattuman
 Fisk
 Vädur
 Oxe
 Tvilling
 Kräfa
 Lejon
 Jungfru
 Vågen
 Skorpion
 Skytt

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästboken

Rosa Bandet

.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards