Alla inlägg under maj 2009

Av Lowa - 23 maj 2009 09:33

 File:Lancaster County Amish 03.jpg


Tänk att ta tillbaka tiden och leva som vi vore på 1800 talet... Du har inte rinnande vatten, ingen el, ingen telefon, ingen bil.. bara en trampsymaskin, eller så syr du alla kläder för hand. Du tvättar dina kläder för hand. Du lever i en värld helt utan stress.. igentligen.. kanske man borde gå tillbaka till den här livsstilen. Tänk om det är så att de här Armish människorna som nu lever i sin lilla ort i Ohio har helt rätt. De byter grönsaker med varandra, säljer & byter sin potatis, sina ägg, sina lapptäcken med varandra. Den ena kanske har mjölk och den andra blomkål.. de använder inga besprutningsmedel och använder ingen bensin eller olja. De är om någon .. miljömedvetna.


Nu har jag inte satt mig in i deras religion, men de behöver endast gå i deras egna skolor..för att inte frestas till att vilja ha all den lyx vi lever i. De sitter i ett klassrum fram till 8:de klass och sedan måste de vara hemma och hjälp till med jordbruket tills de blir bortgifta. I skolan lär de sig även tyska och väldigt många har tyska som modersmål.


Familjerna lever verkligen tillsammans, barnen leker och hjälper till med att bära vatten, skala potatis, sy och bygga kojor. Lämnar man en gång den här sekten..så får blir man utesluten av alla... ingen pratar med en...man blir med andra ord väldigt ensam.


Jag hade lyckan att få komma hem till ett Armish hem. Det är inte alltid de vill släppa in en i deras värld men kanske de var lite nyfikna på mig när jag kom från Finland. Den här familjen hade 9 barn...ja, de använder ju inte preventivmedel, de hade en ladugård full med hönor, kossor och grisar. De bjöd oss på te... men det tog en liten stund..för först måste de hämta ved från vedlidret, tända en brasa under spisen och hämta vatten från brunnen. (pust, tänk vilket jobb för lite te) .... inte undra på att man inte vill ha besök. Gubben hade långt skägg, pottfrilla, egen sydda kläder i gammaldags stil ... dvs svart väst, vit skjorta och svarta byxor, kvinnorna hade en vit hatt med spettsar invirkat, gammaldags klänningar med matta tyger och färger.. Alla skor var köpta från en skomakare som special fixade skorna endast för dem... alltså en som även han tillhörde Armish släktet.


Tänk hur de här hoppar på sin häst och kärra på morgonen för att hinna fram till läkaren till kl 15:00 .. kanske de måste stiga upp redan kl 4 på morgonen för att fixa jordbruket, ställa i ordning hästen osv. Tänk om vi levde så här.. jag skulle hoppa på hästen och lämna den utanför sjukhusingången. Det skulle väl se ut de...



Av Lowa - 23 maj 2009 08:44

För över 18 år sedan skickades jag till Ohio, Usa som Rotary utbyteselev. Jag bodde hos 3 olika familjer, med 3 helt olika personligheter. Lyckligtvis, alla helt ljuvliga på sitt sätt.


Första familjen var Papa Jack och hans dotter rödhåriga dotter Jennifer. Mamman i huset hade dött ett år före jag trampade in i huset med så mycket liv att jag chockade halva grannskapet. Papa Jack hade även 4 st redan utflugna barn, men lillan då lika gammal som jag bodde kvar. De levde i sorg och har idag tackat mig för att jag livade upp deras tillvaro med mina märkliga (enligt dem) bravader. Här, i den här familjen gick jag upp 30 kg.. inte konstigt det med den frukosten som de åt här.


Nåja, den här herremannen.. min Papa Jack är en ljuvligt glad människa och mycket värme i kroppen. Han kallar sig för våra barns "granddad" eftersom min egen pappa dog för många år sedan. Nu vill han komma och hälsa på i sommar och det skall bli riktigt skojigt. Förhoppningsvis förstår han att jag inte orkar flänga runt med de här trollen allt för mycket.. men han har ju varit hit flertalet gånger... så tror det lyckas bra!


... min andra familj.. var en ensamstående Big Mama.. Patty heter hon. Ljuvlig människa.. hon ville muntra upp mig en gång när jag var lite hemsjuk och tog mig till en parkeringsplats så att jag skulle få köra lite bil. (eh) .. körde och tryckte på bromsen så  att hon låg med nyllet rakt in i rutan. Oj! Det var den resan de.. sedan skrek hon en gång åt mig ... (på den tiden rökte jag i smyg) (trodde jag) .. men hon skrek att jag skulle komma ner och ge henne en cigg (hon rökte aldrig) .. så ... vi rökte en varsinn cigg inne (usch), tog en drink och allting var mycket bättre. Den här kvinnan är så stor att hon måste sova sittandes i en soffaliknande stol.... men har väl aldrig skrattat så mycket i hela mitt liv som med denna öppenhjärtliga person. Underbart!


... min 3:dje och sista familj var väldigt internationella och världsvana. Tanten var konstlärare, och Gubben hade ett eget företag. De var väldigt rara och lärde mig väldigt mycket om naturen, konst och " Armish people". Det är väl ändå intressant!

Av Lowa - 23 maj 2009 07:50

Morning allihopa.. . jag vaknade vid 6 tiden som vanligt, mamma steg upp för att hämta välling åt brollan, och sedan stack hon iväg och skulle blogga. Det trodde hon att jag inte ville va med på men där hade hon feeel. Jag vill också blogga lite.. vem vill ligga där i sängen med pappa och Ludwig. Nähä, inte jag i allafall... fick ta saken i egna händer och hittade öppningen i fotändan av sängen som mamma missade stänga igen.


Den där vägen tar jag..tänkte jag! .. och (pang, bong, ääääääääääääääääääh) .. jag ramlade ner... fick en stenhård bula, hög som ett höghus var den... i huvudet. Nåja, mamma kom springandes och jag lugnade mig rätt hastigt.


Mamma fick för sig att rumpan skulle luftas nu också, så där mitt i allt. Ja, och så fick jag lura på golvet.. nakupelle ...va myysigt!

Av Lowa - 23 maj 2009 07:37

Jag får sällan och aldrig ta kort på Elias.. han gömmer sig alltid..så nu passade jag på ..och därför blev kortet liiiite suddigt.


Han undrar säkert om det finns potatis och purjolöksoppa... han bara älskade den igår när vi hade det till middag och bad mig.. om han skulle få äta denna även till lunch nästa dag...:) Då har man fått ett bra betyg på maten (blink) !

Av Lowa - 22 maj 2009 21:57

Hur mycket skall man ha barnen framför dator, tv-spel, nintendo ds eller andra elektroniska funderingar? Barnläkarna har sagt max ca 2 timmar om dagen. Hur mycket sitter man själv framför en dator..? Jag sitter ju i arbetets tecken rätt mycket vid datorn.. eller rättare sagt ca 7 timmar per dag. Nu jobbar jag ju inte, men ändå .. sitter jag ju här och skriver nja, så där lite granna..(harkel, harkel)


Barn och vi vuxna också förståss borde vara mera ute och röra på oss. Jag är rätt hård när det gäller tiden framför dator och tv-spel... speciellt när det gäller barnen... de skall leka, cykla, bygga kojor osv. Inte lätt att få Fridus att göra det dock. (vimlar med ögonen) Får väl försöka ta henne med på mina växthus funderingar.. (eh).. om de nu blir något av det förståss!

Av Lowa - 22 maj 2009 21:47

Jaja.. de är väl bara att gilla läget! Det har en gammal kollega lärt mig.. uttrycket gilla läget. Rätt bra uttryck, ibland är det inte lönt att gnälla, härja, gråta, skrika, sura eller irritera.. ibland måste man helt enkelt bara GILLA LÄGET! Vara tacksam.. att man har friska barn, som vill var här tillsammans med mamma och istället lära dem .. att göra saker själv, hjälpa till lite mera .. så att vi alla har mera tid tillsammans! Okej, erkänner. .har alltså satt onödig energi på att få vara ifred! ... som man bäddar ..får man ligga :)!

Av Lowa - 22 maj 2009 21:33

Hormoner, vääääldans skrääp! Känner mig irriterad, på ALLT! Just nu speciellt på det här tjatet...


Mamma, kom då... hörru mamma... kom då .. mamma ...du kom då! och så nästa.. ..


var är mina... var är mina... hallooo.... varför hjälper ingen mig.. var är minaaaa ..


och så nästa... varför får jag inte några pengar? ...hörru.. jag plockade ju disk förra veckan.. men, vadåååå måste jag hjälpa till så där mycket..


... mammaaaa när kommer du... om du kommer nu mamma så slutar jag tjafsa... mamma... om du kommer nu så skall  jag visa dig...


... mammaaa... namnam... mammaaa ... namnam... mamma...


Lottaaaa... var är mina tändstickor???


När kommer du maammmaa? Mammaaa.. var är min tandborste? Mamma... har vi inget gott hemma? Mammaaa... jag vill inte duscha! Mamma... varför måste just jag tvätta tänderna nuuuuuu???


Mammaaaaa... varför är inte mina jeans tvättade.. mammaaaa??


mamma...byta blöja!!


Mammaaaa.....jag är hungrig! Mamma... maaaaaaaaaaaaat!


GGGGGGGGGGrrrrr... snart säger den här hushållerskan upp sig från de här jobbet !!!!!!!!!! JAG VILL VARA IFRED EN LIIIIIIITEN STUND! .. är det faktiskt för mycket begärt!

Av Lowa - 22 maj 2009 21:09

Överlycklig, jag har fått ett svar om barnflicka som verkar hyyyvens..! Ruggit men sant .. jag är tvungen att börja jobba i mitten på augusti. Gubben vill också vara hemma och se vad jag gnäller över :) .. nix, han skulle aldrig klaga.. han vet hur det är att vara hemma med 2 blöjbarn, 3 småttingar och 2 skolbarn varav en massor pubertalisk.


Inte så lätt att få en vettig tjej/kille som är intresserad av att ta hand om tvätten till 7 personer och ta hand om 5 härliga troll. Så, vi skall nu träffas i sommar för att titta om våran personkemi passar ihop.. hoppas :) !

Presentation

Omröstning

Vilket stjärntecken är du som läser denna blogg?
 Stenbock
 Vattuman
 Fisk
 Vädur
 Oxe
 Tvilling
 Kräfa
 Lejon
 Jungfru
 Vågen
 Skorpion
 Skytt

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästboken

Rosa Bandet

.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards